Aparte regelaanpassingen voor de fatbike lijkt onmogelijk
De minister van Verkeer, Barry Madlener, zit inmiddels al maandenlang in zijn maag met het complexe ‘fatbikedossier’. Het idee om aparte regels op te stellen voor de fatbike komt voort uit diverse oproepen van artsen en de politie. De fatbike blijkt namelijk opmerkelijk vaak te zijn betrokken bij ernstige verkeersongelukken. Kamerleden riepen daarom op om de regels omtrent de fatbike te verscherpen. Volgens Barry Madlener is zo’n gedeeltelijke regelverscherping voor e-bikes onmogelijk en ineffectief. Door speciale eisen te stellen omstreeks banddiktes en zadelhoogtes, zullen de fabrikanten van de fatbike hier direct op anticiperen. Binnen no-time zal er dan een aangepaste variant van de populaire fiets op de markt verschijnen die wél aan de nieuwe eisen voldoet. Op die manier wordt de fatbike enkel anders qua uiterlijk en niet per se veiliger. Toch heeft recent onderzoek naar de fatbike bewezen dat dergelijke regelaanpassingen helemaal niet nodig zijn.
De fatbike blijkt veiliger te zijn dan de normale elektrische fiets
Barry Madlener leek aanvankelijk in een onmogelijke situatie terecht zijn gekomen, maar een recent onderzoek naar de fatbike blijkt wellicht wel de oplossing te brengen. De fatbike blijkt namelijk aanzienlijk veiliger te zijn dan de normale e-bike, zo laat het AD weten. Dat is te danken aan de bredere banden en de lagere instap waar de populaire elektrische fiets mee is uitgerust. Het lage zadel zorgt ervoor dat de bestuurder zijn voeten snel aan de grond kan zetten als dat nodig is. De brede banden zorgen volgens het onderzoek voor een betere wegligging, waardoor je met een fatbike meer grip hebt en minder snel onderuit gaat dan met een normale elektrische fiets. Hierdoor lijkt het zinloos om aparte regels op te stellen die de fatbike veiliger zouden moeten maken.
“Als dat het probleem is, dan zou dat verboden moeten worden”
Goed, aan de banden en het zadel ligt het dus duidelijk niet, maar hoe is het dan mogelijk dat fatbikes veelvuldig betrokken raken bij verkeersongelukken? Dat blijkt geen verband te houden met de fiets zelf, maar met de bestuurder ervan. De fatbike wordt door veel mensen namelijk onverantwoord gebruikt, waardoor er alsnog ongelukken gebeuren. Het aanpakken van dit gedrag moet hem dus zitten in het voorkomen van het illegaal opvoeren van de fatbike. Daarnaast zitten veel jongeren met meerdere personen tegelijkertijd op de fatbike, waar verkeerssituatie ook niet per se veiliger van worden. Het is dus zaak om dergelijk misbruik van de elektrische fiets stevig te bestraffen. “Als dat het probleem is, dan zou dat verboden moeten worden”, aldus Barry Madlener. Op dit moment wordt er druk overlegd over een passende oplossing, maar voorlopig rijden kleine kinderen nog vrolijk in de rondte op hun pijlsnelle fatbike.