Elektrische Volkswagen is de toekomst (?)
Met deze plannen waren de Duitsers de eerste die daadwerkelijk over de brug kwamen met een relatief compromisloze elektrische Volkswagen die ook te betalen is voor de meeste mensen. Ondertussen gaan ze in Frankrijk ook op de elektrische tour. Citroën kondigde deze maand bijvoorbeeld de ë-C3 aan. Een elektrische auto van net geen 23.000 euro die volgend jaar al op de Nederlandse wegen verschijnt. Als het zo ‘goedkoop’ is, zijn er natuurlijk punten waarop je moet inleveren. Dat is bij Citroën gedaan op actieradius, deze auto zou volgens de fabrikant slechts iets verder dan 300 kilometer komen op een volle accu.
Het kan allemaal nog goedkoper
Een elektrische auto die minder dan 20.000 euro gaat kosten, dat wordt over een paar jaar werkelijkheid. Althans, volgens onder andere Volkswagen. Zij lieten weten dat er in 2025 wellicht een elektrische auto van 20.000 euro door Volkswagen op de markt wordt gebracht. CEO Oliver Blume van Volkswagen vertelde op de Sueddeutsche Zeitung Wirtschaftsgipfel-conferentie in Berlijn dat hij verwacht dat de productie van een EV van minder dan 20.000 euro vanaf 2025 mogelijk moet zijn. Al liet hij hierbij geen concrete plannen voor een dergelijke auto zien.
Wel liet hij weten dat een elektrische vierwieler van dit prijsniveau mogelijk wordt gemaakt door de dalende kosten voor grondstoffen voor accucellen. Het accupakket is immers nog steeds een van de duurste onderdelen in een elektrische auto. De hoge grondstofprijzen zorgden er de afgelopen jaren dan ook voor dat EV’s niet in prijs konden dalen. Maar de prijs van bijvoorbeeld lithium, een van de belangrijkste grondstoffen voor een accucel, daalt gestaag sinds november vorig jaar. Maar dit is nog niet alles. Zo wijst Blume op een nieuwe technologie die Volkswagen heeft doorontwikkeld, waardoor de prijzen van accucellen gehalveerd kunnen worden.
Concurrentie aangaan met onder andere Tesla
De alsmaar goedkoper wordende auto’s lijkt ook een antwoord op de plannen van Tesla. Omdat de Europese overheden het liefst iedereen aan de elektrische auto zien, is dat een van de belangrijkste groeimarkten voor elektrische auto’s. Zeker in het goedkopere segment waar enorm veel vraag is. Tesla heeft al een dominante positie in het middensegment. Nu dreigen ze ook het goedkopere segment op te eisen met een mogelijk Model 2. Als de plannen van Elon Musk voor productie in Berlijn waar blijken, is dit model duidelijk vooral op de Europese markt gericht.
Met de aankondiging van bijvoorbeeld Volkswagen lijkt er een ommezwaai in gang gezet te zijn om marktaandeel terug te pakken. En om dat te kunnen doen, moeten de fabrikanten lagere winstmarges op de koop toe nemen. Kiezen tussen een lagere winstmarge of helemaal niets verkopen, is natuurlijk geen lastige.