De voordelen van een elektrische auto
Het aanschaffen van een elektrische auto gaat gepaard met zowel voor- als nadelen. Het is verstandig om allebei goed tegen elkaar af te wegen voordat je de keuze voor een elektrische auto definitief maakt. Daarom zetten wij vandaag voor het gemak de voor- en nadelen even netjes voor je op een rijtje.
Het belangrijkste voordeel van een elektrische auto is uiteraard dat hij erg schoon is. De uitlaatgassen van auto’s die op benzine rijden zijn namelijk zeer schadelijk voor het milieu. Daarnaast hoef je met een elektrische auto geen benzine te tanken, wat vandaag de dag een flinke hap uit de portemonnee scheelt. Bovendien kent het rijden in een elektrische auto verschillende fiscale voordelen. Zo hoef je bijvoorbeeld geen BMP – belasting op personenauto’s en motorrijtuigen – te betalen als je volledig elektrisch rijdt. Ook betaal je met een elektrische auto geen MRB, oftewel motorrijtuigenbelasting. Voor zakelijke rijders geldt bovendien een verlaagde bijtelling.
De nadelen van een elektrische auto
Ondanks de vele voordelen die het rijden van een elektrische auto oplevert, kleven hier ook flink wat nadelen aan. De af te leggen afstand met een elektrische auto is bijvoorbeeld beperkt: het bereik is meestal minstens twee keer zo klein als dat van een auto die op benzine rijdt. Het opladen duurt daarnaast nogal lang: afhankelijk van het type oplaadpaal duurt dit tussen de 2 en 13 uur. Bovendien zijn er weinig openbare oplaadpalen beschikbaar. Dat betekent dat je nooit zeker weet of er eentje voorhanden is als je die nodig hebt. De aanleg van een persoonlijke oplaadpaal is daarmee noodzakelijk, maar enorm prijzig. Mocht je een lange reis gaan maken, is het aan te raden om van tevoren te onderzoeken waar je de auto op kunt laden. Alles behalve praktisch dus, zo’n elektrische auto. Veel mensen kiezen daarom voor een hybride variant, die zowel elektrisch als op benzine rijdt.
Subsidie voor de aankoop van een elektrische auto
Het kopen van een elektrische auto is dan misschien wel prijzig, maar je krijgt er wel subsidie voor. Dat betekent dat je geld van de overheid ontvangt, omdat ze graag willen dat je in het milieu investeert. Mits je een elektrische auto tussen de 12.000 euro en 45.000 euro aanschaft en deze minstens drie jaar behoudt, ontvang je een SEPP-subsidie van bijna 3.000 euro.
Deze regels gelden ook voor een tweedehands elektrische auto, alleen is de hoogte van de subsidie dan iets lager. Bij de aankoop van een tweedehands elektrische auto ontvang je 2.000 euro SEPP-subsidie, mits deze aan de gestelde voorwaarden voldoet. Echter is de subsidie geen lang leven meer beschoren.
De SEPP-subsidie voor elektrische auto’s stopt vanaf 2025
Hoe mooi de SEPP-subsidie ook mag zijn, is 2024 het laatste jaar dat deze verstrekt wordt. Het kabinet wilde de subsidie eigenlijk tot 2029 in stand houden, maar wijkt daar toch vanaf. Een dubieuze keuze wellicht, aangezien de overheid daarmee het aankopen van een elektrische auto niet meer stimuleert. Echter maakt de keuze wel een bedrag van 528 miljoen vrij, waarmee de overheid andere dingen kan doen om het milieu te redden. Het kabinet wil bijvoorbeeld de korting op de wegenbelasting in stand houden, maar of dat voor elektrische auto’s voordelig is dat is echter nog maar de vraag. Het belastingbedrag wordt namelijk bepaald op basis van het gewicht van auto’s, en elektrische auto’s zijn zwaarder dan auto’s die op benzine rijden. Dat heeft vooral te maken met de zware accu die een elektrische auto bezit. Bovendien wordt de belastingkorting tot 2030 ook langzaamaan afgebouwd.
Er is besloten dat de subsidie per januari 2025 stopt. Slechts nieuws, maar dat betekent dat je dit jaar je slag nog kunt slaan! Wil jij je auto juist van je auto af? Als je dit signaal opmerkt, is het tijd om je auto te gaan verkopen!