Een Bugatti huren: slimmer dan kopen

Sinds mei dit jaar staat deze witte Bugatti Veyron uit 2009 op Nederlands kenteken en is de bolide beschikbaar als huurauto. Toch zijn er weinig enthousiastelingen geweest die in de tussentijd achter het stuur zijn gekropen. Hierdoor staat de kilometerteller nog op slechts 32.316 kilometer, wat natuurlijk betekent dat de wagen niet gloednieuw is, maar nog prima jarenlang mee kan. Er bestaan immers bolides van Bugatti die ruim het dubbele op de kilometerteller hebben staan.

Veel kilometers maken met een Bugatti is overigens ook niet heel goedkoop. Los van de dikke huurprijs die je ervoor zou moeten betalen, komen er veel extra kosten om de hoek kijken. Zo moeten de banden na iedere 7000 kilometer worden vervangen. Een nieuw bandensetje loopt doorgaans flink in de papieren, want de gemiddelde prijs schatten we op zo’n 35.000 euro. De auto heeft inmiddels dus al vier bandensets versleten, wat neerkomt op een kostenpost van maar liefst 140.000 euro voor alleen de banden! De manier waarop deze banden worden gemonteerd is overigens ook zeer opmerkelijk. Net als bij een dragracer worden de banden op de velgen gelijmd, waardoor na iedere derde wissel een nieuwe velgenset nodig is. Een viertal velgen van Bugatti gaat al snel 90.000 euro kosten. Tja, flexen met een Bugatti gaat je niet in de koude kleren zitten.

Stevige verkoopprijs van 2,25 miljoen euro

Daarom is het verstandig om de sportieve vierwieler slechts tijdelijk mee te nemen en te kiezen voor een huurperiode van één of twee uur. Toch gaat het lenen van de Bugatti je ook al een aardig zakcentje kosten. Voor een huurperiode van een uurtje ben je maar liefst 1000 piek kwijt! Als je binnen een uur niet genoeg tijd hebt om van de peperdure auto te genieten, is het verstandig om de ‘etmaal-deal’ te nemen. Voor 24 uur moet je namelijk een schamele 10.000 euro aftikken. Voor de autoliefhebber die het huren van de Bugatti te min vindt, is het ook mogelijk om een bod uit te brengen om de wagen volledig over te nemen. De Bugatti Veyron staat te koop bij een veilinghuis, waar het hoogste bod inmiddels al 850.000 euro bedraagt. Vermoedelijk gaat die prijs voor het sluiten van de veiling nog flink omhoog. Volgens het taxatierapport gaat de wagen een kleine 2,25 miljoen euro opleveren. Om te voorkomen dat de Veyron weggaat als koopje, heeft de huidige eigenaar een minimumbedrag ingesteld. Als het hoogste bod niet minimaal 2,2 miljoen euro bedraagt, wordt de bolide niet verkocht.

W16 motor met een indrukwekkend vermogen

Stel je hebt het geluk om de Bugatti op de kop te tikken, wat krijg je er dan eigenlijk allemaal voor terug? Nou, waarschijnlijk de sportiefste auto van heel Nederland. De cijfers liegen er immers niet om. We praten over een motor met een vermogen van een indrukwekkende 1001 pk en een topsnelheid van maar liefst 407 km/u! Als we het hebben over racekwaliteiten zal je dus weinig te klagen hebben met deze Bugatti Veyron. De witte vierwieler trekt binnen 2,5 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u, waarmee je ongetwijfeld de show zal stelen. Het benzineverbruik zal met de 8-liter W16 motor echter niet meevallen. Onder de motorkap liggen vier turbo’s klaar die hun vermogen verdelen over alle vier de wielen. De auto mag wat kosten, maar daar krijg dus een hoop racegeweld voor terug.

De duurste auto’s van Nederland

Hoewel de vijf duurste auto’s van Nederland allemaal van het merk Bugatti zijn, haalt deze Veyron bij verkoop voor 2,25 miljoen euro niet eens de top tien. Op zowel de eerste als tiende positie treffen we een Bugatti Chiron. De duurste bolide van Nederland heeft ruim 4 miljoen euro gekost, terwijl de nummer tien uit de lijst ‘slechts’ 2,6 miljoen euro kostte. Als je het zo bekijkt, is de Bugatti Veyron een koopje met het prijskaartje waar 2,25 miljoen piek op staat! De duurste vierwieler van Nederland is immers bijna twee keer zo duur.