De duurste gemeentes voor je elektrische auto
Bezitters van elektrische auto’s zullen het er allemaal over eens zijn: het vinden van een laadpaal, vooral in de stad, blijft een speurtocht. Vaak zijn de palen of al bezet, of zetten niet-elektrische auto bezitters hun bolide pontificaal op een plek die bestemd is voor wagens in het elektrische segment. Een algemene ergernis.
Daarbij komt ook nog eens kijken dat het opladen aan de laadpaal in sommige gemeenten significant duurder is dan het gemiddelde. Gemiddeld betaal je aan een reguliere laadpaal 39 eurocent per kWh. Dat is ongeveer hetzelfde als dat je je auto thuis aan de laadpaal zet, wat gemiddeld 40 cent per kWh is. Daarnaast zijn ondergrondse parkeerplaatsen ook vaak veel duurder, want daar is het opladen van je auto gemiddeld 16,8 procent duurder dan op andere plekken in de gemeente.
Maar er zijn tien gemeenten die qua laadprijs de kroon spannen. In de gemeente Utrecht zijn mensen met een elektrische auto het slechtste af. De prijzen zijn vaak gebaseerd op verschillende factoren, zoals schaarste. Bekijk de lijst hieronder:
- Terschelling (Friesland), gemiddeld €0,60 per kWh
- Utrecht (Utrecht), gemiddeld €0,59 per kWh
- Súdwest-Fryslân, (Friesland), gemiddeld €0,57 per kWh
- Woudenberg (Utrecht), gemiddeld €0,56 per kWh
- Wijk bij Duurstede (Utrecht), gemiddeld €0,56 per kWh
- Borger-Odoorn (Drenthe), gemiddeld €0,53 per kWh
- Eemsdelta (Groningen), gemiddeld €0,52 per kWh
- De Bilt (Utrecht), gemiddeld €0,52 per kWh
- Texel (Noord-Holland), gemiddeld €0,52 per kWh
- Blaricum (Noord-Holland), gemiddeld €0,52 per kWh