1. Voortdurend op social media zitten

Wanneer je eenmaal op social media zit, kan het best lang duren voordat je ermee stopt. De hoeveelheid aan feed die je tot je kunt nemen is eindeloos en je kunt er enorm door afgeleid raken. Neem in je pauze de tijd om even te scrollen zodat je je overige tijd kunt gebruiken om je op werk te focussen.

2. Denken dat het enkel om jou gaat

Wanneer je baas of leidinggevende je passeert zonder jou ook maar aan te kijken, betekent dit niet dat hij je gaat ontslaan. Nee, echt niet. Het gaat niet alleen maar om jou.

3. Multitasken

Multitasking is werkelijk een productivity killer. Stop daar dus mee! Leer deze slechte gewoonte af door elke ochtend een to-do lijstje te maken met de werkzaamheden, geprioriteerd op urgentie, die je gedurende dag moet uitvoeren.

4. Jezelf met anderen vergelijken

Dit is een wedstrijd die je nooit gaat winnen. Er zullen zich altijd personen in je omgeving bevinden die slimmer zijn, er beter uitzien, meer geld hebben en gelukkiger (lijken te) zijn. Leg de focus op jezelf en niet op anderen.

5. Voortdurend blijven klagen

Stop met klagen. Het heeft effect op jou, maar ook op de mensen in je nabije omgeving. Probeer daarom positief te blijven en je zult merken dat alles vele malen beter en positiever gaat.

6. Omgaan met negatieve personen

Indien bepaalde mensen niet van je houden en je onvoldoende steunen, kun je beter niet meer met ze omgaan.

Foto via

7. Altijd ‘ja’ zeggen

Je denkt wellicht dat je soms tijd tekort komt. En dat is ook zo. Je tijd is kostbaar en moet daarom goed benut worden. Het is niet de bedoeling dat je achter de feiten aanloopt en je eigen werkzaamheden moet afraffelen omdat je het werk van iemand op je hebt genomen. Stop met ‘ja’ zeggen tegen anderen en durf een keer ‘nee’ te zeggen. Ze gaan je heus niet minder leuk vinden.

8. Op je luie reet zitten

Kom van die stoel af. Ga hardlopen, trainen in de sportschool, fietsen of iets dergelijks. Zorg dat je in ieder geval je wekelijkse portie beweging krijgt.

9. Jezelf tekort doen

Je kunt veel meer dan dat je denkt en je verdient enkel het allerbeste. Je hebt de benodigde competenties en het zou zonde zijn als je die niet optimaal benut. Onderneem stappen zodat jij kunt doen wat je altijd wilde doen. Het enige wat je weerhoudt is jezelf.

10. Opscheppen over je prestaties

Stop met opscheppen over je prestaties. Iedereen kan zien hoe goed je ergens in bent dus toelichting van jou is dan ook irrelevant en totaal overbodig.

11. Excuses verzinnen

Indien het ietwat minder op de werkvloer gaat en je de afgelopen tijd nalatig bent geweest, kom er dan ook eerlijk voor uit. Het verzinnen van excuses is niet nodig. Bovendien lieg je meer tegen jezelf tegen je baas en worden jullie er beiden niet beter van.

12. Een reality show volgen

Je bent een volwassen man en daar hoort deze vorm van entertainment niet bij.

Foto via

13. Minachtend naar jezelf doen

Niet doen. Je bent goed in wat je doet en je hebt alles in je om je doelen te behalen. Het enige wat jij moet doen is ervoor gaan. Indien je behoefte hebt aan een boost, schrijf dan drie doelen op die je dit jaar wilt behalen. Wanneer je dat hebt gedaan is dat de eerste stap in de goede richting. Onthoud waarom je die doelen hebt opgesteld en waarom je deze wilt behalen. De rest gaat vanzelf.

14. Voortdurend denken in worst case scenario’s

Het is gezond om een beetje sceptisch in het leven te staan. Echter verander je de wereld niet door pessimistisch te zijn. Probeer alles positief te benaderen. Je motiveert hiermee anderen en samen komen jullie tot innovatieve ideeën.

15. In paniek raken door zaken waar jij geen controle over hebt

Raak niet in paniek over zaken waar jij geen controle over hebt. Gebruik je tijd, energie en bronnen om jezelf te ontwikkelen en maak er het beste van. Zorg dat je een positieve mindset hebt en zorg voor een balans in je leven.

16. Alles perfect willen hebben

Het zal nu niet perfect zijn en in de toekomst ook niet. Soms is goed, goed genoeg.

17. Minder lange en onnodige meetings houden

Minder meetings betekent meer doen. Houdt daarom korte en bondige meetings. Weet wat je moet doen en doe het dan ook. Probeer het volgende uit bij de eerst volgende meeting. Stel een agenda op en zorg ervoor dat de volgende elementen daarin zijn verwerkt:

  1. Waar hij/zij mee bezig is
  2. Welke werkzaamheden hij/zij hebben uitgevoerd en volbracht
  3. Wat hij/zij nog moeten doen om de werkzaamheden te volbrengen

Het werkt echt, geloof me. Het levert zelfs een half uur extra werktijd op.

Dit jaar wordt jouw jaar. Leer deze slechte gebruiken af en haal het beste uit jezelf.