Het rijden van een dieselauto is financieel onaantrekkelijk
Je zou het misschien niet zeggen, maar de gemiddelde aanschafprijs van een nieuwe auto met dieselmotor blijkt aanzienlijk duurder te zijn dan van een elektrische vierwieler. Het kopen van een gloednieuwe dieselauto is, los van de hoge prijs, erg onaantrekkelijk gemaakt door de Nederlandse overheid. Zo krijgen dieselrijders te maken met tal van extra kosten zoals een hoge wegenbelasting en verzekeringskosten. Ook is mogen bepaalde auto’s met dieselmotoren niet door alle steden in Nederland rijden. Plaatsen zoals Amsterdam zijn omgetoverd tot een milieuzone, waar lang niet alle dieselauto’s welkom zijn. Zo betaal je jezelf blauw aan de aanschaf van een dieseltje en de bijkomende kosten, terwijl je niet eens door heel Nederland mag scheuren.
Gemiddelde uitgaven van ruim € 90.000 aan nieuwe dieselauto
Uit cijfers van begin tot halverwege dit jaar is gebleken dat de eigenaren van dieselauto’s gemiddeld ruim 92.000 euro hebben uitgegeven aan hun bolide. Dat is bijna het dubbele van wat elektrische rijders kwijt waren aan hun geruisloze vierwieler. Wellicht vanwege deze hogere prijzen, werden er vorig jaar opmerkelijk weinig wagens met dieselmotor verkocht. Zo’n één op de honderd nieuwe auto’s die vorig jaar werden verkocht is een diesel. Het mag dus duidelijk zijn dat de torenhoge kosten ervoor zorgen dat autokopers op zoek gaan naar goedkopere en duurzamere opties. De mensen die een ‘standaard’ nieuwe bolide kochten met een benzinemotor onder de motorkap, waren gemiddeld nog geen 35.400 piek kwijt bij de aanschaf van hun meest recente auto. Vergeleken met een diesel is dat bijna drie keer zo goedkoop!
Het tanken van diesel is goedkoper dan benzine
Ondanks deze riante verschillen in het nadeel van de dieselauto, is het aanschaffen van een liter diesel wél aanzienlijk goedkoper dan een liter benzine. De prijzen van deze brandstoffen fluctueren uiteraard hard, waardoor er geen vast prijsverschil is, maar over het algemeen kost diesel per liter zo’n 30 eurocent minder dan benzine. Op lange termijn en bij het maken van veel kilometers kan dit prijsvoordeel er dus weer voor zorgen dat het grote verschil tussen de dieselauto’s en elektrische of benzineauto weer ietwat wordt verkleind.
Automodellen in hybride-versie met dieselmotor
Ook voor autoproducenten zorgen de hoge kosten ervoor dat het onaantrekkelijk wordt om diesels aan de man te brengen. Desondanks bieden modellen als de Audi A3 Sportback en Mercedes-Benz S-klasse Limousine uitkomst voor wie per se een auto met dieselmotor wil rijden. Deze auto’s komen vaak ook in hybride-versie, wat de aanschaf alweer iets voordeliger maakt. Vergis je niet, voor een gloednieuwe Mercedes S-klasse met dieselmotor moet je al snel meer dan 135.000 euro lappen!