Eindstand in F1 2024: de constructeurstitel gaat naar McLaren

We weten allemaal dat Max Verstappen ook de wereldkampioen geworden is in het seizoen 2024, en afgelopen weekend konden we de eindstand opmaken voor de constructeurs. De grote winnaar van 2024 was McLaren, gevolgd door Ferrari op plek twee en Red Bull op Plek drie. Bekijk de screenshot hieronder voor de eindstand:

eindstand f1 constructeurs 2024
Screenshot Google

Hoeveel geld verdienen de Formule 1-teams op basis van de eindstand?

In de F1 is elke positie belangrijk. Of je nu eerste, vijfde of zelfs laatste eindigt, het maakt niet uit: hoe hoger je eindpositie, hoe dikker de cheque die je mee naar huis neemt. De verschillen tussen de top- en lagere posities zijn gigantisch. Het prijzengeld zelf is een goed bewaard geheim, maar met een beetje slimme rekensom kun je aardig in de buurt komen.

Volgens de Concorde-overeenkomst – dat geheime contract dat de F1 regelt – krijgt de teamprijspot 50% van de commerciële winst van de F1 zelf. Kort gezegd: het grootste deel van het geld komt uit TV-rechten, sponsordeals en die dure logo’s op de auto’s. Dit zorgt ervoor dat de prijzengeldpot vaak in de miljarden euro’s uitkomt. Maar helaas, zodra de inkomsten een bepaald niveau bereiken, krijgt Formula One Management (FOM) een groter percentage van de taart.

In 2022 bijvoorbeeld, werd er $ 2,57 miljard (ongeveer € 2,42 miljard) gegenereerd aan inkomsten. Dit resulteerde in een prijzenpot van $ 1,157 miljard (ongeveer € 1,091 miljard), wat ongeveer 45% is. Dus zelfs als je helemaal bovenaan eindigt, krijg je niet de hele taart – maar wel een flink stuk.

Wat de betalingen ook interessant maakt, is dat ze niet gelijk verdeeld worden. Ferrari bijvoorbeeld krijgt een extra bonus van 5%, omdat ze sinds het allereerste seizoen in 1950 in elke F1-seizoen hebben deelgenomen. Het lijkt misschien een beetje als een “oudere jongen” bonus, maar goed, het is verdiend. Ook zijn er bonussen voor teams die goed hebben gepresteerd in het verleden, zoals het winnen van het kampioenschap. Deze bonussen zouden ongeveer 25% van de totale prijzenpot kunnen bedragen. De overige koek wordt verdeeld over de 10 teams die het hele seizoen door strijden.

Afgelopen jaar (2023) werd de totale prijzenpot geschat tussen de $ 1,25 miljard en $ 1,3 miljard (oftewel € 1,175 miljard – € 1,22 miljard). Dit betekent dat Red Bull, door het winnen van het kampioenschap, ongeveer $ 140 miljoen (ongeveer € 131,6 miljoen) ontving. Mercedes, met hun tweede plaats, kreeg $ 131 miljoen (ongeveer € 123,2 miljoen) in de wacht.

En wat gebeurt er met de teams die minder succes hebben? De prijzengeldpot loopt dan verder af naar de teams die het niet zo goed deden – bijvoorbeeld Haas, dat als laatste eindigde. Dit betekent dat het Amerikaanse team naar schatting $60 miljoen (ongeveer €56,4 miljoen) heeft ontvangen. En een vergelijkbaar bedrag wordt verwacht voor Sauber in 2024. Dus ook al eindig je niet bovenaan, je krijgt alsnog een nette som, en dat is geen slecht compromis voor wat mid-table finishen! Bekijk hieronder een schema met het geschatte prijzengeld per team in 2024:

Positie 
Prijzengeld 
Team
1
$140m
McLaren
2
$131m
Ferrari
3
$122m
Red Bull
4
$113m
Mercedes
5
$104m
Aston Martin
6
$95m
Alpine
7
$87
Haas
8
$78m
RB
9
$69m
Williams
10
$60m
Sauber