Welke BN’ers hebben het hoogste percentage nepvolgers?
Uit onderzoek is gebleken dat op nummer één Yvonne Coldeweijer (@lifeofyvonne) staat met dik 56 procent nepvolgers. Dus al meer dan de helft van haar grote ‘fan-base’ bestaat uit nepvolgers. Bizar! Op nummer twee van de lijst staat Olcay Gulsen (@olcay) met 44 procent en op nummer drie Jiami Jongejan (@jiami) met 40 procent. Sommige op de lijst zou je ergens wel kunnen verwachten, maar andere zijn een verrassing.
Op nummer vier heb je Sylvia Geersen (@sylviageersen) met 38 procent, gevolgd door Teske de Schepper (@teskedeschepper) met 36 procent. Ook DJ Giel Beelen (@giels) staat op de lijst, nummer zes met 34 procent nepvolgers. De overige vier oude lijst zijn Tim Douwsma (@timdouwsma) met 33 procent, Tim van Teunenbroek (@dietim) en Yes-R (@yesr) allebei met 32 procent en onder aan delict staat Niek Roozen (@niekroozen) met 31 procent.
Welke bekende Nederlanders hebben het hoogste aantal nepvolgers?
Je zou het niet denken maar er is inderdaad nog een lijst, wat als er gekeken wordt naar absolute getallen komt er een andere lijst uit. Want op nummer één heb je namelijk Enzo Knol (@enzoknol) met 480.000 nepvolgers. Gevolgd door wereldkampioen kickboksen Rico Verhoeven (@ricoverhoeven) met 400.000 en Dee van der Zeeuw (@dee) met 393.000 nepvolgers. Rapper Boef (@boef) staat op nummer vier met 386.000 nepvolgers en Yolanthe Cabau (@yolanthecabau) met 358.000 nepvolgers op nummer vijf.
De nummer één van de vorige lijst, Yvonne Coldeweijer (@lifeofyvonne) staat in deze lijst op nummer zes. Zij heeft een totaal van 347.000 nepvolgers, dat is dus een heel groot aantal! De rest van deze lijst bestaat uit Monica Geuze (@monicageuze) met 296.000, artiest Lil Kleine (@lilkleine) met 291.000, Giel de Winter (@giel) met 256.000 en op nummer tien Milan Knol (@milanknol) met 236.000 nepvolgers.
Onderzoek en waarschuwing
Voor dit onderzoek is de fake follower checker van Modash gebruikt. Modash is een bedrijf dat data verzamelt van influencers over de hele wereld. En zelfs na diverse onderzoeken hebben ze miljoenen nepvolgers over de wereld geïdentificeerd. Tijdens dit onderzoek werd onder andere gekeken naar hoelang de accounts als bestaan, een ontbrekende profielafbeelding en bio, volgersverhouding en het aantal posts van de accounts. In dit onderzoek zijn alleen macro (100.000-1 miljoen volgers) en mega (1 miljoen + volgers) influencers meegenomen.
Ieder dit jaar zijn er al zes influencers aangebroken door de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Zij zouden namelijk op grote schaal neplikes en nepvolgers hebben gekocht. Omdat het consumenten kan misleiden is het dus verboden om dit soort aankopen te doen. Ook kunnen bedrijven of influencers die dat vandaag de dag nog doen, boetes riskeren.