De geschiedenis van Adidas
Adidas en dus ook het logo is ontstaan in Duitsland na de Eerste Wereldoorlog, toen Adolf ‘Adi’ Dassler begon met het repareren van schoeisel. In de wasruimte van zijn moeders huis in Herzogenaurach begon hij samen met zijn broer Rudolf sportschoenen te maken. De broers richtten de Dassler Brothers Sports Shoe Factory op, en tegen 1928 leverden ze al schoenen aan internationale atleten.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de fabriek omgebouwd tot een fabriek voor militaire uitrusting. Na de oorlog gingen de broers uit elkaar en richtte Rudolf het rivaliserende sportmerk Puma op. Adi bleef bij de oorspronkelijke fabriek en hernoemde het bedrijf in 1949 tot Adidas, een combinatie van zijn voornaam en achternaam.
Het ontstaan van het Adidas-logo en de betekenis
Het eerste Adidas-logo bestond uit een sportschoen met drie strepen, die tussen de uitgerekte staarten van de d’s in ‘Adidas’ stond. De drie strepen, zo legde de sportgigant later uit, hadden aanvankelijk geen numerologische betekenis. Adi Dassler ontdekte na verschillende tests dat drie strepen het meest opvielen op foto’s, wat essentieel was voor de zichtbaarheid van het merk.
In 1972 introduceerde Adidas een bloemachtig logo met drie bladeren en strepen, waarmee het merk zich verder ontwikkelde in de sportkledingindustrie. In 1989 kwam daar nog het ‘equipment logo’ bij, ontworpen vanuit het perspectief van binnen een Adidas-schoen.
Ondanks de veranderingen door de jaren heen, blijft de verborgen boodschap achter de drie strepen consistent. De lijnen zijn in een driehoekige vorm geplaatst, wat lijkt op een berg. Volgens Hatchwise staat dit symbool voor de obstakels die je moet overwinnen om je atletische doelen te bereiken. Tailor Brands vult aan dat het de uitdagingen van atleten en de doelen die ze willen bereiken vertegenwoordigt.
Het idee is dat het beklimmen van een berg, net is als het bereiken van grootse prestaties in de sport, enorme inspanning en doorzettingsvermogen vereist. En met een paar Adidas schoenen aan je voeten, lijkt die beklimming haalbaar.