Van opgelicht met een auto, naar een miljoenenbedrijf
Een dealer van tweedehands auto’s besloot Owen Savir en Alejandro Resnick op te lichten. De auto begon na aankoop direct te roken en de jongens moesten er niks van hebben en besloten dit gelijk aan te pakken. Niet alleen voor zichzelf, maar ook voor de rest van de wereld. Ze gingen de tweedehands auto-industrie aanpakken met de oprichting van hun eigen bedrijf genaamd Beepi. Ondertussen zijn ze al vele investeerders verder en is het bedrijf aanzienlijk is waarde gestegen.
Beepi is een groot succes
Owen Savir en Alejandro besloten samen een bedrijf op te richten om de oplichting in de markt van tweedehands auto’s tegen te gaan. Hiervoor richtten ze hun eigen bedrijf Beepi op, eigenlijk een soort Marktplaats. Het doel van het platform is het leuk, snel en eenvoudig maken van het kopen van een tweedehands auto.
Het zou een peer-to-peer marktplaats moeten zijn om op een veilige manier tweedehands auto’s te kopen en te verkopen. Doordat het hele proces van inspectie, financiering en levering te verzorgen via het digitale platform, zou alles sneller en veiliger verlopen. De makers van het platform vinden namelijk dat mensen begeleiding nodig hebben bij het kopen en verkopen van tweedehands auto’s. Er wordt dan ook daadwerkelijk een inspecteur naar de verkoopplaats van de auto gestuurd om de kwaliteit van de auto te controleren en de juiste verkoopprijs vast te stellen. Mocht de auto na 30 dagen nog steeds niet verkocht zijn, dan koopt het bedrijf Beepi zelf de auto op voor een eerlijke prijs.
Mocht de nieuwe eigenaar van de auto zich in de staat van Californië bevinden, dan zorgt het bedrijf dat de auto bij de verkoper opgehaald wordt en wordt afgeleverd bij de nieuwe eigenaar; gratis en voor niks. Niet alleen biedt het bedrijf veiligheid, maar ook financieringsmogelijkheden. Zo kan een auto betaald worden met maximaal vijf creditcards en zelfs met Bitcoin.
Binnen één jaar een waarde van 200 miljoen dollar
Het bedrijf is een succes geworden binnen een jaar, dat is één ding dat zeker is. Investeerders zien namelijk wel een toekomst in een bedrijf als Beepi. Tijdens de laatste financieringsronde is er 60 miljoen dollar opgehaald en daardoor is het bedrijf op een waarde van 200 miljoen dollar geschat.
Dit jaar was de officiële lancering van het bedrijf en sindsdien hebben ze door alle financiering zichzelf ook uit kunnen breiden richting Los Angeles. Ze leveren op dit moment auto’s in meer dan 140 steden in Oregon, Arizona en Nevada. Ondertussen hebben al grote namen geïnvesteerd in het bedrijf zoals Foundation Capital en SherpaVentures. Deze twee waren verantwoordelijk voor de laatste financiering van 60 miljoen dollar. Hun voorganger waren andere grote namen zoals Redpoint Ventures, CEO Tina Sharkey, Homeaway mede-oprichter Brian Sharples en Silicon Valley Bank.
Beepi is helaas verleden tijd
Helaas heeft Beepi geen stand weten te houden. Dit lag niet aan de dienst die zij leverden, want ze haalden juist ontzettend veel geld op: wel 7 miljoen dollar per maand. Echter ging het mis in de basis van het bedrijf. Een groot deel van het geld ging naar de té hoge salarissen, overuren en andere onnodige uitgaven. Ook was de titel en registratie van kopers voor hun gekochte auto’s een struikelblok voor het bedrijf.
Ook was er een probleem waar Beepi uiteindelijk geen invloed op had, in ieder geval niet in hun bedrijfsmodel. Veel consumenten vertrouwden niet volledig op de derde partij en voelden zich hier niet comfortabel bij. Jammer dat het zo gelopen is met het bedrijf, want het idee was natuurlijk fantastisch.