Rekening houden met hoge onderhoudskosten is belangrijk

Voor autoliefhebbers kan het soms lastig zijn om serieus rekening te houden met de onderhoudskosten die bij een bepaald automerk zijn inbegrepen. Deze kosten worden vaak onderschat en weggezet als irrelevant, terwijl er op lange termijn grote problemen kunnen ontstaan bij onderhoudsonvriendelijke bolides. Toch lijken autofreaks vooral te kiezen voor luxe, comfort en sportiviteit, zonder daarbij daadwerkelijk rekening te houden met de bijkomende kosten. Denk bijvoorbeeld aan een Chrysler 300C die zeer spectaculair oogt en ouderwets luxe is aan de binnenzijde. Voor een tweedehandsje betaal je slechts 8.000 euro, terwijl de maandelijkse onderhoudskosten al snel dik 200 euro bedragen. Binnen nog geen vier jaar betaal je voor het onderhoud van zo’n bolide dus meer dan bij de aankoop ervan!

De top 5 goedkoopste automerken qua onderhoud

Goed, als het gaat om onderhoudskosten moeten we geen imponerende Chrysler aanschaffen, maar met welk automerk valt er dan wél geld te besparen? De Non-profit-organisatie Consumer Reports deed recent onderzoek en vroeg autobezitters welk automerk ze rijden en hoeveel ze aan onderhoudskosten moesten lappen. Er werd een lijst opgesteld waarin is af te lezen wat de vierwielers van verschillende merken kosten aan onderhoud in de eerste vijf jaar na aanschaf en de volgende zes tot tien jaar na aanschaf. Zie hieronder de top 5 automerken die laag zijn in de kosten omtrent onderhoud na 10 jaar standaard gebruik. De genoemde bedragen zijn de gemiddelde totaalkosten over de gehele periode.

  • 5. Ford (4.880 euro)
  • 4. Lincoln (4.555 euro)
  • 3. Toyota (4.428 euro)
  • 2. Buick (4.428 euro)
  • 1. Tesla (3.646 euro)

Kapotte accu maakt een Tesla bijna altijd total loss

Bij deze top 5 dient wel een kleine kanttekening te worden gemaakt. De gebruikers van Tesla geven namelijk aan dat ze de accu niet hebben moeten vervangen, wat vaak een peperdure kostenpost is van het Amerikaanse automerk. Als een accu van een Tesla dood is, kunnen we eigenlijk altijd wel spreken van een vierwieler die total loss is. Deze ingreep vindt de eerste tien jaar na aanschaf meestal ook niet plaats, maar de daaropvolgende jaren is het risico op een kapotte accu heel goed mogelijk. Maar goed, zo zie je maar dat een hogere aankoopprijs van een auto ervoor kan zorgen dat je aan onderhoudskosten flink kan besparen.

Onderhoudskosten zeggen niets over betrouwbaarheid

Uit het onderzoek van Consumer Reports komt verder duidelijk naar voren dat Europese automerken slechts presteren als het gaat om het beperken van onderhoudskosten. Vooral Duitse merken als BMW, Mercedes en Audi zullen na jarenlang rijden voor stevige onverwachte kosten kunnen zorgen. De grootste wanprestaties op dit gebied worden geleverd door Porsche en Land Rover. Na 10 jaar lang rijden ben je voor bij een Porsche gemiddeld 12.733 euro kwijt, terwijl je na zo’n looptijd voor een Land Rover maar liefst 17.396 euro moet dokken! Als je niet zit te wachten op hoge onderhoudskosten kan je dus wel fluiten naar een Porsche of Land Rover. Deze cijfers zeggen overigens niet zoveel over de betrouwbaarheid van de automerken. BMW werd door Consumer Reports bijvoorbeeld beoordeeld als zeer betrouwbaar, terwijl de onderhoudskosten van dat merk niet echt meevallen. De onderdelen van Duitse merken zijn simpelweg aanzienlijk duurder, waardoor een onderhoudsbeurt al snel veel geld zal kosten.

Bekijk hieronder een bericht van Tesla met een overzicht van verschillende automerken en de bijbehorende kosten: