
Bizar, maar waar: slechts vier automerken maken geen verlies op elektrische auto’s
Elektrische auto's zijn schreeuwend duur. Om te kopen, maar vooral ook om te maken. Niet voor niets dat er steeds meer gesproken wordt over het feit of elektrische auto's wel de oplossing zijn. In een onderzoek zien we dat slechts vier automerken winst maken op de verkoop van elektrische auto's. Wie dat zijn, lees je hier.
Nieuwe autofabrikanten hebben veel kosten
Het maken van elektrische auto’s kost enorm veel geld. Dat is in de eerste plaats door de ontwikkelingskosten. Een ‘ouderwetse’ auto is toch wat makkelijker te maken én te verkopen, wat ook terug te zien is in de cijfers.
Tevens is de markt voor elektrische auto’s wat kleiner geworden en dat helpt niet mee. Ook zijn er nieuwe autofabrikanten op de markt gekomen. Zij zitten dan weer met de kosten voor een nieuwe fabriek, personeel en verkooppunten. Al met al maakt dat het niet makkelijker.
Onderzoek wijst uit: deze merken verdienen geld
Een onderzoek van Rho Motion wijst uit dat het wel mogelijk is om geld te verdienen met de verkoop van elektrische auto’s, maar de fabrikanten die dan doen, zijn schaars. De onderzoekers keken voornamelijk naar de winstmarge van de automerken. Laten we een kijkje nemen.

Er zijn vier EV-merken die winst maken. Aan de top vinden we, hoe kan het ook anders, Tesla. Het merk van Elon Musk kan een winstmarge van 7,2 procent overleggen. Op de tweede plek vinden we BYD. BYD Auto is een Chinese autofabrikant met als basis Shenzhen, Guangdong, China. Kanttekening is dat de toekomst van het merk uit China er wat rooskleuriger uitziet dan die van Tesla. BYD behaalde een winstmarge van 6,4 procent, maar zou volgend jaar heel goed de nummer een kunnen zijn.
Op plek drie vinden we een nog relatief onbekende autofabrikant, namelijk het Chinese Li Auto. De laatste fabrikant die wel winst maakt op de verkoop van zijn elektrische auto’s is een wat bekender merk: de Seres Group. Hieronder vallen merken zoals Seres, Landian en Aito.
Deze fabrikanten maken verlies op elektrische auto’s
Goed, dat zijn slechts vier merken die het redden. Zeekr, Xpeng en Leapmotor zijn merken die nu verlies maken, maar wel op weg zijn om in de nabije toekomst winst te maken. Nio, het merk waar we eerder over schreven, zit nog in de ontwikkelingsfase. De investeringen zijn hoger dan de inkomsten en het duurt nog wel even voordat zij winst gaan maken.
Maar dan komen we bij de grote verliezers. Vinfast, Rivian en Polestar moeten uit gaan kijken, want zij verliezen zo veel geld dat het daadwerkelijk acute problemen op kan leveren. Lucid spant de kroon, want het operationele verlies wordt op 374 procent per auto geschat. Kortom, werk aan de winkel.
Elektrische auto’s zijn nog wel populair, maar het aantal merken wat daadwerkelijk winst maakt, is schaars.
Bron: Topgear