Eigen influencer gecreëerd
Rubén Cruz, de oprichter van ontwerpbedrijf The Clueless, heeft Aitana Lopez gecreëerd met behulp van kunstmatige intelligentie (AI). Afgelopen zomer had Cruz een moeilijke tijd wegens het gebrek aan klanten. “We keken naar hoe we werkten en ontdekten dat veel projecten werden uitgesteld of geannuleerd vanwege problemen met influencers of modellen”, zei Cruz tegen Euronews. Om dit probleem aan te pakken, besloot hij zijn eigen influencer te creëren om te fungeren als model voor de merken die naar hem toe kwamen.
Wie is Aitana Lopez?
Zo ontstond Aitana Lopez, een 25-jarige vrouw met roze haar uit Barcelona. Ze is zo gecreëerd dat haar fysieke verschijning dicht bij perfectie ligt. Volgens Cruz kan het virtuele model tot 10.000 euro per maand verdienen, hoewel het gemiddelde rond de 3000 euro ligt. Ze verdient iets meer dan 1000 euro per advertentie. In slechts enkele maanden heeft ze meer dan 121.000 volgers op Instagram weten te verzamelen. Haar foto’s en video’s krijgen dan ook duizenden views en reacties.
“We deden het zodat we een beter leven konden leiden en niet afhankelijk zouden zijn van andere mensen die ego’s hebben of die gewoon veel geld willen verdienen door te poseren”, zegt Cruz.
Hoe kwam Aitana Lopez tot leven?
Elke week heeft het team van het bureau een bijeenkomst om het leven van Aitana Lopez vorm te geven. Ze beslissen wat ze doordeweeks gaat doen, welke plaatsen ze gaat bezoeken en welke foto’s worden geüpload om de volgers, die meer over haar willen weten, op de hoogte te houden.
Alleen zijn er geen fotoshoots, geen kledingwissels, alleen een mix van kunstmatige intelligentie en designexperts die Photoshop gebruiken om het model lekker een weekend in bijvoorbeeld Madrid te laten doorbrengen.
“In de eerste maand realiseerden we ons dat mensen levens volgen en geen beelden. Omdat ze niet leeft, moesten we haar een stukje realiteit geven, zodat mensen zich op de een of andere manier met haar konden identificeren. We moesten een verhaal vertellen. Er is veel nagedacht over Aitana. We hebben haar gecreëerd op basis van wat de maatschappij het leukst vindt. We hebben nagedacht over de smaken, hobby’s en niches die de afgelopen jaren populair zijn geweest”, gaat Cruz verder met zijn verhaal.
Ze is ontstaan als fitnessliefhebber, vastberaden en met een complex karakter. Op haar website omschrijft ze zichzelf als extravert en zorgzaam. Na het analyseren van trends realiseerden de makers zich dat de oosterse cultuur de afgelopen jaren erg Europees was geworden, dus probeerden ze dit vast te leggen in de vorm van haar roze haar en gamerkant.
Kritiek blijf je altijd houden
Hoewel The Clueless overladen wordt met positieve reacties van merken die openstaan voor hun eigen op maat gemaakte virtuele modellen, is er (natuurlijk) ook kritiek. Sommigen maken zich bijvoorbeeld zorgen over de invloed van deze ‘perfecte modellen’ op de jongere generatie, door het schetsten van een irreëel beeld op onder meer het fysieke gebied. Daarnaast gaan de zorgen ook over de sterke nadruk op fysiek aantrekkelijke vrouwen bij hun imago.
Daar is Rubén Cruz het (uiteraard) niet mee eens, en verdedigt zijn creaties door te stellen dat ze eenvoudigweg de esthetiek volgen die al is ingezet door echte influencers en merken. Hij hoopt dat deze vernieuwende aanpak niet zal zorgen voor lagere marktprijzen, maar ook kleinere bedrijven zal inspireren die geen overvloed aan advertentiebudgetten hebben.