Leuk idee, nu nog een concept.
Van idee naar concept
Al lange tijd spookt dat gouden idee rond in je hoofd. En het blijft maar knagen. Voorzichtig leg je het voor aan personen die dicht bij je staan. Positieve, verbaasde en soms ook negatieve reacties, maar jij laat je niet gek maken en hebt er vertrouwen in. Toch is een idee bij lange na niet voldoende. Zet het idee op papier, maak het tastbaar en schrijf een ondernemingsplan. Zodoende krijg je overzichtelijk de krachten en valkuilen van je concept in beeld en kun je jouw meesterplan pitchen aan potentiële klanten, investeerders of mensen waarmee je mogelijk gaat samenwerken.
De financiering
Het idee staat en heeft vorm gekregen middels een uitgebreid ondernemingsplan. Nu is het van belang dat de kosten, uitgaven en opbrengsten duidelijk in beeld worden gebracht. Maak een budgetplan waar je allereerst duidelijk in kaart brengt wat het kost om jouw onderneming te starten en maak vervolgens het stappenplan waarin je vermeldt hoe je dit denkt terug te gaan verdienen. Onthoud dat het starten van een onderneming niet perse gepaard gaat met een gigantisch startkapitaal. Probeer de kosten zo laag mogelijk te houden en denk aan creatieve oplossingen zoals Crowdfunding.
Randzaken
Als ondernemer wil jij je bezig houden met hetgeen waar je van houdt, passie voor hebt en bovenal: doen waar je goed in bent. Echter, komt bij het hebben van een eigen bedrijf een breed scala aan randzaken kijken die net zo belangrijk zijn. Allereerst dien je jezelf de vraag te stellen ‘wat is het beste voor mijn bedrijf?’ Kan ik de uren die ik normaliter aan mijn administratie besteed niet vele malen nuttiger besteden? Kijk vervolgens of de niet-declarabele taken uitbesteed kunnen worden. Besteed taken als het bijhouden van de facturen, de website up-to-date houden en de acquisitie uit aan experts. Dit geeft rust en de mogelijkheid om je op je core business te focussen.
Maak het gemakkelijk.
Veel ZZP’ers en Freelancers maken gebruik van een boekhoudprogramma waarmee op overzichtelijke wijze inzicht komt in de inkoop, onkosten en omzet van hun onderneming. Echter, zijn deze programma’s veelal statisch en is er bij twijfel geen mogelijkheid tot advies. Bij een zakelijke rekening biedt ABN AMRO haar klanten een boekhoudprogramma aan waarmee zij makkelijk en snel hun administratie kunnen verzorgen.
Kijk altijd verder
Een echte ondernemer is altijd op zoek naar nieuwe mogelijkheden en kansen. Hierbij is het kiezen van de juiste focuspunten essentieel zodat het bedrijf daadwerkelijk stappen kan maken. En natuurlijk kunnen we niet alle randzaken volledig uitbesteden. Wel kunnen we er voor kiezen om op de achtergrond hulp en ondersteuning van een expert in te schakelen zoals het Ondernemerscollectief. Hierbij wordt duidelijk gemonitord of jij als ondernemer je zaken goed regelt en waar je mogelijk aanpassingen kunt maken. Door op deze wijze te ondernemen ben je bezig met je verdere groei en het toekomstperspectief van jezelf en je bedrijf.
Ga je droom achterna, werk dat geniale idee uit en start je eigen onderneming. Zorg er wel voor dat jij je als ondernemer bezighoudt met de zaken die primair staan binnen je onderneming en ga slim om met de randzaken.