Profielfoto

Die foto met een klein tijgertje in Thailand of die waarop je duizend bier aan het wegtikken bent in de Bastille zijn leuk op andere sociale media. Of je jezelf zo ook op LinkedIn wilt presenteren is een tweede. Wij raden het af. Maar eveneens als met andere media is het belangrijk om een profielfoto te hebben om in populariteit te stijgen. Zo wordt jouw profiel veertien keer zo vaak bekeken. Het hoeft geen foto van jou in pak te zijn, als het maar een representatieve, professionele foto is. En absoluut geen selfie. Maar dat mag überhaupt niet.

Laat zien wat je kan

Lekker opscheppen zonder dat iemand er erg in heeft. Jippie! Maar zonder grappen, jouw vaardigheden expliciet laten zien op LinkedIn is belangrijk omdat mensen jouw skills kunnen erkennen met een druk op knop. Dit zijn een soort van likes op jouw skills. Hoe meer likes jij krijgt op een vaardigheid, hoe beter jouw profiel wordt geoptimaliseerd en hoe makkelijker jij vindbaar bent.

linkedin-3

Laat zien wat je hebt

Ben niet bang om te laten zien wat voor werk er uit jouw handen is voortgekomen. Laat zien aan welke projecten je hebt meegewerkt en highlight de resultaten. Dit is natuurlijk heel interessant voor ondernemers in de creatieve industrie, maar ook om je expertise te laten zien in andere sectoren, zoals een onderzoek waar je aan mee hebt gewerkt. Nog meer laten zien wat je allemaal kan!

Zorg voor recommendations

Aanbevelingen zijn voor recruiters een belangrijk punt wanneer ze jouw profiel scannen. Het is uiteraard belangrijk om te weten hoe anderen over jouw werk denken. Zorg er wel voor dat je een waardige collega de aanbeveling laat schrijven en niet je Happn-date. Het profiel van degene die de recommendation schrijft wordt er namelijk direct naast weergegeven.

linkedin-1

Schrijf een samenvatting

Wie jij bent als jouw professionele-zelf blijkt wel uit je ervaringen en recommendations. Leef je juist uit op de plek die LinkedIn voor jou heeft vrij gemaakt om een samenvatting over jezelf te schrijven. Schrijf een leuk verhaal over jezelf, wie je bent, waarom je die persoon bent, wat je doet, waarom je dat doet, wat jou zo leuk maakt en waarom dat jou zo leuk maakt. Instant likes. O, en schrijf waarom jij eigenlijk geschikt bent voor iedere functie binnen jouw vakgebied.

Word lid van een groep

LinkedIn-groepen geven de perfecte mogelijkheid om te connecten met mensen uit hetzelfde, of juist een ander, vakgebied. Zoek groepen op die voor jou interessant zijn en probeer actief deel te nemen. Volgens LinkedIn-statistieken zorgt een actieve deelname in een groep ervoor dat jouw profiel vijf keer zo frequent wordt bekeken.