
Tekort aan Guinness op Saint Patrick’s Day mede door nieuwe trend ‘Split the G’
Gisteren was de nationale feestdag van Ierland en Noord-Ierland Saint Patrick's Day. Daar herdenken ze de beschermheilige van het land met dezelfde naam. Dat betekent groot feest in onder andere Dublin, maar er was een groot probleem: een tekort aan het populaire speciaalbier Guinness. Dat komt door een nieuwe trend onder jongeren
Split the G: wat is dit voor trend op TikTok?
Het tekort aan Guinness wordt mede veroorzaakt door alle feestvierders tijdens Saint Patrick’s Day, en de dagen ervoor. Honderdduizenden mensen feesten dagenlang om Saint Patrick te herdenken, en dan vloeit het bier rijkelijk. Maar wat ook niet meehielp, is de een nieuwe trend: ‘split the G’.
Wat is split the G? Het spel “splitting the G” verwijst simpelweg naar een fenomeen waarbij drinkers worden uitgedaagd om één slokje Guinness van de juiste grootte te nemen, zodat de stout halverwege het “G”-logo op de buitenkant van het pintglas terechtkomt. Vandaar dat het spel bekend staat als “split the G”.
‘Guinnfluencers’ maken speciaalbier populair
Het bier is in Engeland niet aan te slepen en ook in Nederland is de voorraad schaars. Zogeheten ‘Guinnfluencers’ stuwen de populariteit van het biermerk omhoog. Kim Kardashian poseerde op Instagram met een glas Guinness en zangeres Olivia Rodrigo droeg tijdens haar concert in Dublin een shirt met de tekst: Guinness is good 4U.

In Ierland en Noord-Ierland leidde het spelletje ‘split the G’ nog niet tot tekorten, maar in Groot-Brittannië des te meer. De vraag naar Guinness steeg in onder andere Engeland met 20 procent. Voor de kerst was er op het eiland al sprake van schaarste en dat is alleen maar toegenomen.
Guinness wordt vaak vanuit Ierland overgebracht naar Amerika, Europa en dus ook Nederland. Alwin Mijnes van de Kikvorsch, een groothandel en importeur van speciaalbier, vertelt over de aantrekkingskracht van het bier onder Gen Z. Volgens Mijnes is het drankje ook populairder geworden omdat Guinness sinds dit seizoen de biersponsor is in de Engelse Premier League.
Kleur van Guinness schrikt niet meer af
“Daar komt ook nog eens bij dat stout-bier in zijn algemeenheid populairder is geworden, waardoor mensen in aanraking zijn gekomen met het merk en erachter zijn dat het bier toegankelijker is dan ze zelf denken”, vervolgt Mijnes.
De kleur van Guinness is zwart, een diepe, donkere kleur. Heel wat anders dan een gewoon biertje, waarbij de kleur doorzichtig is. “Zo’n zwart glas bier ziet er om te drinken toch wat moeilijker uit dan een doorzichtig biertje”, aldus Mijnes. Maar daar is niets meer van over nu de populariteit van het stoutbiertje door het dak gaat.
Dus mocht je het spelletje ‘split the G’ willen proberen, ren dan snel naar de supermarkt voor een Guinness!