
Bandentest van de ANWB: wat zijn de beste en slechtste autobanden?
Eigenlijk denk je er bijna nooit aan, maar de banden zijn misschien wel het belangrijkste onderdeel van je auto. Het is natuurlijk het enige onderdeel van de auto dat daadwerkelijk contact met het asfalt maakt. Gelukkig heeft de ANWB een onderzoek gedaan naar welke banden het beste presteren, en vooral welke banden je beter kunt vermijden.
De ANWB test verschillende banden
Om de beste en slechtste autobanden te vergelijken met elkaar in de bandentest van de ANWB, werd er gekeken naar de banden van het formaat 225/40 R18. Dit is een sportieve bandenmaat voor sportieve auto’s of uitvoeringen uit de middenklasse. Enkele van de auto’s die met dit formaat banden rijden zijn BMW 1 en 2-serie, Audi A3 en een Volkswagen Golf VIII. Deze test is door ANWB met deze laatste auto uitgevoerd.
Maar waar kijken ze precies naar? Eerst het rijgedrag: hoe houdt zo’n band zich op droog en nat asfalt? Remmen, sturen, noodsituaties, het wordt allemaal getest. Vooral op nat wegdek is het belangrijk dat de band het goed doet: grip, aquaplaning en hoe snel je stilstaat als je vol in de ankers gaat. Ook slijtage krijgt aandacht. Niemand wil banden die na één seizoen al versleten zijn.

Maar dat is zeker niet het enige waar naar wordt gekeken. Zo wordt er ook naar duurzaamheid gekeken. Een hogere rolweerstand zorgt namelijk voor een hoger brandstofgebruik en ook nemen ze mee hoe duurzaam de banden geproduceerd worden. Een ander belangrijk punt is de slijtage. Hoelang gaat de band mee? Want je wil natuurlijk niet om de haverklap langs de garage voor een nieuwe set. Bij de slijtage wordt er ook gekeken hoeveel deeltjes er vrij komen. Het is natuurlijk behoorlijk vervuilend als er bij elke band veel micro-plastic van af val en in de natuur terechtkomt. Tot slot wordt er gekeken, of eigenlijk geluisterd, naar het geluid dat de band maakt. Deze mag natuurlijk niet te luidruchtig zijn.
Wat zijn de beste autobanden volgens de test?
Er zijn geen banden die met een perfecte score van 5 sterren uit de test komen. Gelukkig zijn er genoeg banden die wel goed uit de test komen en die met 4 sterren wel tot de beste autobanden behoren. Geen perfecte score, maar wel een ruime voldoende volgens de maatstaven van de ANWB.
De Continental SportContact 7 en Bridgestone Potenza Sport zijn absolute toppers op droog en nat asfalt, terwijl Michelin Pilot Sport 5 uitblinkt in slijtvastheid. Zoek je een voordelige optie zonder in te leveren op veiligheid? Dan zijn de Ceat, Nexen of Falken slimme keuzes, met lage kosten per kilometer.
Tot slot geven ze ook nog een aantal belangrijke tips mee: let bij aankoop op de productiedatum (DOT-code) en koop geen banden ouder dan drie jaar. Rij altijd met vier identieke banden en controleer maandelijks je bandenspanning. Wissel ze elke 10.000 tot 15.000 km voor een langere levensduur. Welke banden je dus ook kiest, zorg dat ze jong zijn, de juiste spanning hebben en rijd er niet te lang op door. Zo zorg jij ervoor dat je er uiteindelijk het minste geld en moeite aan kwijt bent.