Nieuwe regels omtrent fatbikes in Nederland

Fatbikes hebben inmiddels een prominente rol ingenomen in het verkeer in Nederland. Vooral onder jongeren is de sportieve e-bike enorm populair. Anders dan andere elektrische fietsen ziet de fatbike er namelijk stoer en snel uit, en bovendien is het op dit moment niet verplicht om een helm te dragen tijdens het besturen ervan. Bovendien is het voor mensen van alle leeftijden toegestaan om op een fatbike te rijden, waardoor kinderen het voertuig veelal gebruiken om naar school te gaan. Uit een oproep van artsen blijkt echter dat de fatbike niet geheel veilig is of op een verantwoorde manier wordt gebruikt. Het aantal zware letsels dat door middel van een fatbike wordt opgelopen, blijkt namelijk uit de pan uit te rijzen. Zo hebben er inmiddels zelfs diverse verkeersongelukken plaatsgevonden waar een fatbike bij was betrokken, waarbij kinderen zwaar hoofd- en hersenletsel opliepen.

“Ik heb er heel weinig vertrouwen in. Ik denk dat het niet kan”

Dankzij deze oproep van artsen heeft de Tweede Kamer zich gebogen over het verscherpen van regels omtrent de fatbike. Toen Martin Bosma vroeg wie er voorstander was van het invoeren van een helmplicht en minimumleeftijd van 14 jaar voor de fatbike, stemde het grootste deel van de Tweede Kamer in. Minister van verkeer, Barry Madlener, liet direct weten dat het bijna onmogelijk is om aparte regels voor de fatbikes op te stellen. Het voertuig valt namelijk onder de categorie ‘elektrische fietsen’, wat betekent dat een verandering van de wet omtrent de fatbike ook van toepassing zal zijn op alle andere elektrische fietsen. Maar ja, elektrische fietsen in het algemeen zijn niet het probleem, het gaat specifiek om de fatbikes. “Ik heb er heel weinig vertrouwen in. Ik denk dat het niet kan.”, zo zie Madlener in een interview met het NOS. Hoewel de Tweede Kamer dus een aparte regelgeving voor de fatbike verwacht, lijkt dat in praktijk dus niet zomaar mogelijk te zijn.

Een totaalverbod van fatbikes voor kinderen onder de 14 jaar

De minister van verkeer vreest dat de fabrikanten van fatbikes na een wetswijziging kleine aanpassingen zullen maken aan de fatbike, zodat het voertuig alsnog legaal over de straat heen kan. “Met één aanpassing kan een hele wet worden achterhaald. Dan hebben we het probleem nog steeds niet opgelost”, aldus Madlener. De minister zal dus wederom in gesprek moeten gaan met de Tweede Kamer, waarbij hij vermoedelijk twee voorstellen zal doen. Ten eerste lijkt het wel mogelijk te zijn om een helmplicht in te voeren voor kinderen onder de 14 jaar die op een fatbike rijden. Ten tweede hangt een totaalverbod op de razendpopulaire fatbike voor kinderen onder de 14 jaar in de lucht. Jonge eigenaren van fatbikes moeten voorlopig dus nog in spanning afwachten welk voorstel er uiteindelijk zal worden doorgevoerd.