Waarom worden NS-treinkaartjes en abonnementen duurder in 2025 duurder?
In een jaarverslag van het spoorbedrijf, blijkt de NS de prijzen van treinkaartjes en abonnementen volgend jaar te willen verhogen met 10%. Ze hadden voorgenomen de tariefsverhoging uit te stellen, maar dat gaat het komende jaar niet meer lukken. Eigenlijk zou je dit jaar al 8,7 procent meer betalen voor een kaartje, maar het demissionair kabinet maakte 120 miljoen euro vrij om de stijging te voorkomen. Het is in ieder geval geen structurele oplossing is voor het probleem.
De NS zou jarenlang hun tarieven te weinig hebben verhoogd, waardoor de verhoging nu zo hoog zal zijn. Ondertussen wordt er druk overlegd met de minister van Infrastructuur en Waterstaat, Mark Harbers, om de treinkosten betaalbaar te houden en als bedrijf financieel gezond te blijven. Dat laatste lukte de NS vorig jaar niet. Zij hebben last van de gestegen salarissen, materieel en de gevolgen van de inflatie. Ook hebben ze last van een nasleep van de coronacrisis, omdat mensen nu meer thuiswerken en minder reizen met de trein. Toch zegt de NS-directeur, Wouter Koolmees, dat deze kosten niet worden door berekend in de kosten van jouw treinkaartje.
Als treinreiziger heb je hoogstwaarschijnlijk last gehad van vertragingen, de één vaker dan de ander. Jij bent zeker niet de enige reiziger die hier last van heeft. De spoorwegmaatschappij heeft vorig jaar 288.345 schadevergoedingsclaims voor vertragingen toegekend, ruim 100.000 meer dan het jaar daarvoor. Ook waren ze 3,6 miljoen euro kwijt aan compensaties voor vervangend vervoer, zoals taxi’s en hotelovernachtingen. De problemen ontstaan onder ander door werkzaamheden en tekort aan personeel. Helaas kan de NS het komende jaar reizen zonder hinder niet voorkomen.
Wordt een vliegticket goedkoper dan een treinkaartje?
Jij bent niet de enige die last zal krijgen van deze forse stijging. In 2022 werd door de reizigers maar liefst 15,8 miljard kilometer met de trein afgelegd op Nederlands grondgebied, blijkt uit cijfers van het CBS.
In sommige gevallen zullen vliegtickets naar het buitenland goedkoper zijn dan een retourtje met de trein binnen Nederland. Vanuit financieel oogpunt valt dus te begrijpen dat mensen daar eerder voor zullen kiezen, mocht de NS daadwerkelijk de prijzen verhogen. Echter heeft dat look weer een negatief effect op de CO2-voetafdruk per persoon. Iets wat men ook zeker niet moet vergeten.