Nederland heeft de duurste vervoersdiensten in heel Europa
Het OV in Nederland is maar liefst 35 procent duurder dan in de landen van de Europese Unie. Dat blijkt uit de cijfers van Eurostat. In België is het OV stukken goedkoper en in Luxemburg is reizen met het openbaar vervoer sinds 2020 zelfs helemaal gratis. Hoe komt het dat de prijzen in ons land zo hoog zijn?
Waarom is het OV zo prijzig in Nederland?
Volgens Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid aan de TU Delft, hebben de hoge prijzen te maken met de mate waarin de overheid subsidies geeft voor het OV. Zo stopt België veel geld in het openbaar vervoer. Dit doet de Belgische overheid om te zorgen dat er bij iedereen een bushalte in de buurt is. Dit kost natuurlijk flink veel geld. De Nederlandse overheid zal dus meer moeten investeren. Dit zou vervolgens worden doorberekend in de belastingen. In dat geval gaat iedereen meebetalen aan de tickets van de treinreizigers. ”Ik vind wel dat we waar krijgen voor ons geld. De kwaliteit van het openbaar vervoer in Nederland is namelijk veel beter dan in andere landen, in internationale vergelijkingen scoren we altijd hoog”, aldus Van Wee.
Ook vertelt hij dat de kosten van het OV in Nederland torenhoog zijn. De totale kosten zouden zo’n 4 keer zo hoog zijn als wat de reiziger daadwerkelijk betaalt. In ons land betaalt de overheid dus al driekwart van de totale kosten en de reizigers ‘slechts’ een kwart.
Is het goedkoper maken van het OV voordelig?
Veel mensen zijn van mening dat het is slim om het OV goedkoper te maken. Hierdoor stimuleer je mensen wat vaker om de auto te laten staan. Dit zou resulteren in minder files en ook is het erg goed voor het milieu. Toch denkt hoogleraar Van Wee daar anders over. ”Dit heeft geen zin, het OV zal inderdaad meer gebruikt worden, maar alleen door mensen die toch al met het OV reizen. Over het algemeen zullen mensen niet per se vaker de auto laten staan.”
Gratis reizen met het OV, net zoals in Luxemburg, vindt Van Wee al helemaal een slecht idee. ”Treinen zullen dan nog drukker worden dan ze nu al zijn, waardoor mensen helemaal geen zin meer hebben om met de trein te reizen.”