Deze invloed heeft reclame op ons dagelijks leven
Geef het maar toe: ook jij bent wel eens overgehaald om iets te kopen doordat je een reclame hebt gezien. Of je nou die nieuwe tondeuse hebt aangeschaft, of een vet paar sneakers hebt gekocht; we zijn allemaal wel eens beïnvloed door reclame. Je staat er misschien niet bij stil, maar ook in het dagelijks leven heeft reclame een grote impact op ons leven!
Imago
Wanneer je een reclame vaak genoeg ziet, krijg je er vanzelf een associatie bij. Deze associatie komt vaak voort uit de afbeeldingen en filmpjes die het merk gebruikt. Zo kan het zijn dat een bepaald merk geassocieerd wordt met luxe, omdat er slim gebruik gemaakt wordt van beeld. Het product zelf hoeft dan helemaal niet duur te zijn. De merken waar jij mee gezien wordt dragen dus bij aan je imago. Deze invloeden merk je iedere dag: elke ochtend kijk je opnieuw naar wat je aan wil trekken en hoe je erbij wil lopen.
Invloed op ons selectiegedrag
Reclame heeft, mede door het imago-deel, een grote invloed op ons selectiegedrag. Zo weet een bedrijf precies hoe ze moeten inspelen op de behoeften van de consument, en beseffen ze door sociale media hoe ze hier online op moeten inspelen. Het hoofddoel van het bedrijf blijft natuurlijk dat wij als consumenten na het zien van een reclame overtuigd moeten zijn om het product aan te schaffen. Veel bedrijven weten precies hoe ze de consument kunnen laten denken dat ze het product dat zij aanbieden écht nodig hebben. Ze doen dit vaak heel slim, waardoor we regelmatig beïnvloed worden door reclames die we voorbij zien komen. We onthouden de reclame, zien hem daardoor vaker voorbij komen en blijven nadenken over hetgeen wat ze ons willen verkopen.
Stapje voor
Wij hebben de oplossing! Hoe fijn dat er nu online recensies te vinden zijn over bedrijven die veelal adverteren online. Zie bijvoorbeeld deze Betcity Review waar door middel van transparantie en eerlijkheid een nieuw platform wordt beoordeeld. Zo weet je na het lezen van het artikel direct of het een juiste keuze is om met hen in zee te gaan, en heb je achteraf niet spijt door je snelle selectiegedrag. Zijn we de reclames toch te slim af :)