Het valt niet te ontkennen dat deze spellen gaming hebben gerevolutioneerd als hobby en activiteit voor miljarden gamers over heel de wereld. Vroeger zouden je uren die je online doorbracht slechts een voltooid spel, een ervaren personage van hoog niveau of een verzameling in-game items opleveren. Zelfs als spelers items konden ruilen voor in-game valuta (inwisselbaar voor echt geld), gebeurde dit allemaal op een gecentraliseerde marktplaats in het bezit van de ontwikkelaars van de game.
Waarom is ‘Play-To-Earn’ zo populair?
De enige optie om de beste en meest zeldzame items te vinden was door overdreven veel tijd te besteden aan anderen proberen te verslaan. Meestal gebeurt dit dan in een enorm onevenwichtige machtsstructuur waar spelers met de beste items en vaardigheden het best in staat zijn om nog meer zeldzame en waardevolle items te winnen.
Maar met de zogenaamde ‘Play-To-Earn’ of P2E-sector kan bijna iedereen met een internetverbinding – vaak zonder dat je ook maar een beetje crypto nodig hebt – games spelen, een goede voorsprong krijgen, en punten en crypto verdienen die ze vervolgens kunnen gebruiken voor het fokken, minen of creëren van unieke items vertegenwoordigd door non-fungible tokens (NFT’s).
Aangezien deze NFT’s zich al op gedecentraliseerde netwerken bevinden, bezitten spelers daadwerkelijk de in-game-producten die ze hebben gemaakt. Ook kunnen ze het zonder restricties aan anderen verkopen op P2P-marktplaatsen.
Zo introduceert P2E een manier waarop spelers letterlijk kunnen spelen om geld te verdienen terwijl ze hun zelf geproduceerde inhoud blijven bezitten.
Gaming-verveling en een verslechtering van de ervaring
Met de explosie van P2E-games is er een groeiende trend van games die zijn opgezet als een tokenomics-app, waarbij ontwikkelaars de basisprincipes van een game opzij zetten en hun aandacht richten op het token-economiemodel in de game.
Dus in plaats van nieuwe en creatieve spelideeën te creëren, lijkt elke nieuwe P2E-game verschillende aanbodmodellen, verschillende prijsmodellen, soorten mining en minting uit te proberen – allemaal in een poging om spelers aan te trekken en meer te verdienen.
Een snelle blik op blockchain-gamingrecensies onthult hetzelfde patroon, waarbij bijna elke online gevonden recensie beoordelingen heeft die afhankelijk zijn van de inkomsten per uur in plaats van daadwerkelijke gameplay, ervaring, of muziek en afbeeldingen.
Sommigen negeren de gamingaspecten zelfs volledig en lezen minder zoals gamerecensies en meer als token-beleggersgidsen, die gebruikers vertellen waar ze de beste verdienratio’s kunnen krijgen, waar ze de NFT’s die ze met het spel verdienen, kunnen verkopen en welke de beste verwijzingsmodellen hebben.
Kort samengevat zijn P2E-games nu virtuele copycats van elkaar, die alleen verschillen in graphics en symbolische economie. Als games bieden ze de gamer weinig nieuwe ervaringen, die elk een hersenloze hack-and-slash-slijpmentaliteit weerspiegelen. Ontwikkelaars worden bovendien niet gestimuleerd om dit aspect te verbeteren, omdat de gamers daar alleen geld willen verdienen. Voor de gamer is dit een verschrikkelijke situatie. Veel game-veteranen worden het het traditionele gamen daarom beu. Ze vinden dat commercie ertoe leidt dat alles om snel geld verdienen draait.
Het kapitalisme heeft gezegevierd in P2E, maar gaming heeft nog niet op de lange termijn geprofiteerd.
Cradles als een Play-And-Earn-onderneming: een focus op beleving
Cradles: Origin of Species ziet zichzelf in de eerste plaats als een gamingproject, met de wens om echte innovatie in gaming te bieden door nieuwe ervaringen te bieden die niet mogelijk zouden zijn geweest zonder blockchain-technologie.
In Cradles worden spelers aangemoedigd om zelf nieuwe ontdekkingen te doen en bij te dragen aan het onderhoud van de game-metaverse, door aanzienlijk meer te verdienen door dingen te doen of nieuwe inhoud te ontdekken.
Met behulp van een nieuwe NFT-technologie, gebouwd op het EIP3664-protocol, zal Cradles voor het eerst worden gebruikt in modulaire NFT’s voor blockchain-games: items, personages en elementen die kunnen worden gemaakt, gewijzigd, met elkaar gecombineerd of uit elkaar gehaald, wat resulteert in onbeperkte mogelijkheden van aanpasbare gameproducten die spelers kunnen ruilen.
Deze steeds evoluerende NFT’s zullen een metaverse mogelijk maken waarmee spelers ‘toenemende entropie’ kunnen ervaren, waarbij de wereld om hen heen continu verandert en instort als spelers niet helpen om ze te onderhouden of te onderhouden. Wapens moeten bijvoorbeeld continu worden verzorgd en gebouwen moeten worden gerepareerd om te kunnen blijven werken.
Dragontar Club
Cradles-oprichter T.Y. concludeert: “We zijn erg enthousiast over de potentie van EIP-3664 als een modulaire NFT, omdat de mogelijkheid om NFT’s te gebruiken als daadwerkelijke praktische artikelen de huidige perceptie van NFT als een louter statisch digitaal beeld zou veranderen. Als een vroege demonstratie van EIP-3664 hebben we Dragontar Club gelanceerd, een community-mascotteproject voor onze game Cradles.”
Cradles wordt dus een blockchain-game waarmee spelers kunnen verdienen, maar in plaats van een eenvoudig Play-To-Earn-concept, zullen spelers zich aansluiten bij een Play-And-Earn-gameomgeving.
Want uiteindelijk draait het bij games om leuke ervaringen en dat is de enige manier waarop games écht succesvol kunnen zijn.
Check de website van Cradles voor meer informatie.