De hit ‘Ik Ga Zwemmen’ van Mart Hoogkamer

De bekende zanger Mart Hoogkamer heeft flink wat verdiend aan ‘Ik Ga Zwemmen’. Wat de precieze opbrengsten zijn, zocht Nick Dierckx uit voor FACTORY, de factcheck- en verificatiedesk van Fontys Hogeschool Journalistiek. Daarbij worden de opbrengsten opgesplitst in Spotify-streams, YouTube-inkomsten en Airplay, oftewel radiotijd.

Streams op Spotify

Iedereen heeft dit nummer wel meerdere keren voorbij horen komen. Dat is niet zo gek, want het nummer is op het moment van schrijven (28 december 2021) 24.930.699 keer beluisterd op Spotify.

Het populairste muziekplatform doet nogal geheimzinnig over hoeveel je daadwerkelijk betaald krijgt per stream. De streamwaarde kan beïnvloed worden door verschillende factoren. Zo bepalen de abonnementskosten per land, het maandelijks aantal streams van een artiest en de advertentiekosten mede de waarde van één stream. Volgens iGroove heeft één stream in Nederland de waarde van 0,0031 euro per stream. Met bijna 25 miljoen streams van het nummer op Spotify, komt de opbrengst van ‘Ik Ga Zwemmen’ op een totaal bedrag van 77.285,17 euro.

https://www.instagram.com/p/CXwOnvwqrQH/

Streams op YouTube

Tot en met 27 december is het nummer 10.475.354 keer bekeken op YouTube. Op YouTube kan je je inkomsten verdienen via AdSense. Dit is het advertentienetwerk van Google. De advertenties voorafgaand aan een video zorgen voor de inkomsten van een artiest. Werner Geyser, van InfluencerMarketingHub, weet aan FACTORY te melden dat adverteerders gemiddeld 0,18 dollar betalen per volledig uitgekeken advertentie. Tegenwoordig kan je vaak een advertentie overslaan op YouTube. Uit onderzoek van hetzelfde InfluencerMarketingHub blijkt dat slechts 15 procent van de mensen de advertentie volledig uitkijkt. Ook houdt Google 32 procent van de advertentie inkomsten zelf. De overige procenten (68 procent) gaan naar de eigenaar van het kanaal.

Als je ervan uitgaat dat slechts 15 procent van de mensen de advertentie voorafgaand aan het liedje volledig uitgekeken, komt dat neer op 1.571.303,10 advertenties. Hiervoor wordt gemiddeld dus 0,18 dollar betaald. Dit komt neer op een totaalbedrag van 282.834,56 dollar. Hiervan houdt Google 32 procent voor zichzelf en 68 procent gaat naar de kanaaleigenaar. Dit komt neer op een dikke 192.327,50 dollar. Met de huidige wisselkoers verdient Mart Hoogkamer dus 169.248,20 euro aan ‘Ik Ga Zwemmen’ op YouTube. 

https://www.instagram.com/p/CXjZjpqqfFH/

Airplay

Wat je verdient aan Airplay hangt af van verschillende factoren. Als het nummer op de radio wordt gedraaid, kan Mart Hoogkamer vanuit daar ook inkomsten krijgen. Organisaties als Buma behartigen de belangen van de muziekrechthebbenden en zorgt dat er een Airplay vergoeding wordt uitgekeerd. Er wordt een secondewaarde berekend voor ieder radiostation. Bij Radio 1 en 2 ligt dat bijvoorbeeld op 0,054. De overige omroepen zoals bijvoorbeeld Radio 538, Qmusic of SLAM! hebben een gemiddelde secondewaarde van 0,044. In totaal duurt het nummer 179 seconden. Als dit op Radio 1 of 2 wordt gedraaid, verdient Mart Hoogkamer per keer ruim negen euro aan ‘Ik Ga Zwemmen’. Bij alle andere zenders is dat acht euro per keer. Volgens FACTORY verdiende Mart Hoogkamer tot en met 16 september zo’n 3.198,00 euro aan ‘Ik Ga Zwemmen’.

https://www.instagram.com/p/CTFYMuhjSqt/

Zoveel bracht ‘Ik Ga Zwemmen’ voor Mart Hoogkamer op

Als je alle optredens bij elkaar optelt, kom je uit op een bedrag van 249.553,84 euro. Dat bedrag heeft Mart Hoogkamer in elk geval verdiend aan ‘Ik Ga Zwemmen’. Met zijn optredens en de Airplay na 16 september kan dit bedrag alleen nog maar hoger uitvallen. Bij dit alles moet echter wel een kleine kanttekening worden geplaatst: het is onduidelijk wat de contractuele afspraken zijn tussen Mart Hoogkamer en zijn platenlabel én of hij daarmee al het geld zelf mag houden.

 

Zijn liedje heeft in elk geval de kassa flink laten rinkelen. Zo heeft hij onder andere een dikke auto op de kop kunnen tikken.