Bij de aankoop van een nieuwe auto zijn er een aantal dingen waar je waarschijnlijk goed op wil letten. Zaken als het verbruik wanneer het een brandstof motor betreft, het aantal pk’s of de mate van rijcomfort. Gek genoeg is de afschrijving niet iets waar de meesten bij stilstaan. Toch kan het raadzaam zijn om daar kritisch naar te kijken. Uit onderzoek van de Britse consumentensite ‘What Car?’ blijkt dat de verschillen per merk behoorlijk uiteen lopen.
Dat je nieuwe wagen na de eerste kilometers al flink wat waarde heeft verloren, zal je heus wel weten. Wat je wellicht niet weet is dat de inruilwaarde van sommige modellen na drie jaar nog slechts 25% bedraagt. Dat geldt niet voor alle modellen, sommige wagens blijken na drie jaar nog een behoorlijke waarde te vertegenwoordigen. Dat laatste is vooral het geval bij elektrische en hybride wagens. In veel gevallen zijn die wagens na drie jaar nog de helft waard.
Welke nieuwe auto’s schrijven het minst af?
Met bovenstaande wetenschap in het achterhoofd kan het interessant zijn om toch even te kijken naar zo’n vierwieler op batterijen. Toch zijn er uitzonderingen op die regel. Zo is de absolute kampioen wat betreft de inruilwaarde geen elektrische wagen, maar de Range Rover Evoque R-Dynamic P250. Na drie jaar is de wagen, afhankelijk van de staat van de vierwieler, nog zijn 70% van de originele prijs waard. Ook in de klasse van de hybride wagens zien we opvallende namen. Zo kun je met een gerust hart een nieuwe Porsche of Audi aanschaffen, ze zijn na drie jaar nog zo’n 65% waard.
Nu zal je wellicht niet zo snel kiezen voor een Audi of een Porsche, maar ook de meer betaalbare hybride wagens doen het niet slecht. Zo krijg je na drie jaar nog steeds 63% van de aanschafwaarde van een Toyota Prius of RAV4 terug. Overigens geldt dat niet voor elke hybride wagen. De aanschaf van een Renault Zoe i Dynamique Nav is misschien minder verstandig. Voor die wagen krijg je na drie jaar slechts 29,3 procent terug en bij de Fiat Doblo XL Combi en Tipo Easy Plus is dat nog minder, namelijk slechts 26%.
Welke nieuwe auto’s dalen snel in waarde?
Hieronder zie je een top 10 (samengesteld door What Car?) van de auto’s die de laagste restwaarde hebben na slechts drie jaar:
- Fiat Doblo XL Combi 1.6 Multijet 120 (26,1 procent)
- Fiat Tipo Easy Plus 1.6 Multijet DDCT (27,5 procent)
- Maserati Quattroporte V6 Diesel (27,7 procent)
- Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTi 136 Auto (28,0 procent)
- Peugeot 308 SW Active 1.5 Blue HDi 100 (28,1 procent)
- Jaguar XJ Luxury LWB 3.0 V6 Diesel (28,7 procent)
- Renault Zoe i Dynamique R110 40 kWh (29,3 procent)
- Hyundai i40 SE Nav 1.6 CRDi (29,7 procent)
- BMW 4 Serie Cabriolet Sport Prof 420d (30,3 procent)
- Infiniti Luxe 3.5h (30,4 procent)
Uiteraard zijn dit de resultaten van een Brits onderzoek en kun je het dus niet direct vertalen naar de Nederlandse situatie. Toch zijn de gegevens waardevol, het geeft namelijk een bepaalde indicatie van de waarde die je mag verwachten als je jouw wagen gaat inruilen. Daarbij is het in Nederland gebruikelijk dat de inruilwaarde ook afhankelijk is van het type wagen wat je aan wilt schaffen. Zo krijg je bij de aanschaf van een duurdere wagen een hogere inruilwaarde voor je huidige wagen. Uiteraard spelen meer factoren een rol zoals de populariteit van een specifiek model. In algemene zin kun je wel stellen dat de aanschaf van een elektrische auto in veel gevallen een hogere inruilwaarde heeft.