Al enige tijd spookt het idee door je hoofd. Tijdens je huidige baan dwalen je gedachten constant af en je kunt het maar niet loslaten: dat ene idee. Ideeën zijn er genoeg en de nodige hoeveelheid passie ook. Maar hoe pak je het aan? Je eigen bedrijf starten. Voor velen een droom, slechts een enkeling zet daadwerkelijk de stap. Dat je alles tot in detail moet hebben uitgezocht voordat je een eigen onderneming begint is een fabeltje. Sterker nog: het is niet eens mogelijk. Natuurlijk moet je een missie, visie en klopend businessmodel hebben, maar een groot deel van de punten zoek je gaandeweg uit en stuur je bij. De vraag die men zicht stelt en wat men tevens onzeker maakt is: ‘wanneer is het juiste moment om te beginnen?’ Daar kom je op slechts één manier achter: gewoon doen, anders zul je het nooit te weten komen. De volgende punten zullen je helpen te achterhalen of jij klaar bent om je eigen bedrijf te starten:
1. Welk probleem/ergernis los is op?
Vul in: mijn product/dienst lost ….. op.
Wanneer je dit niet kunt invullen moet terug naar de tekentafel. Ieder idee moet een bepaalde behoefte, een probleem of ergernis vervullen/oplossen. Anders heeft het idee geen waarde. Wanneer we denken aan het oplossen van een probleem, denken we aan functionaliteit. Bijvoorbeeld: een koffie-mok die koffie langer volhoudt. Echter kan een probleem ook minder voor de hand liggend/functioneel zijn en toch waarde hebben.
2. Welke middelen heb ik nodig om te starten?
Bepaal voor jezelf welke middelen essentieel zijn om te beginnen. Als je producten wilt verkopen denken we natuurlijk meteen aan een grote fysieke winkel met etalage en magazijn. De kans is groot dat je daar de financiële middelen niet toe hebt. Zoek creatieve oplossingen om te beginnen. Begin klein en investeer zoveel mogelijk terug in je bedrijf.
3. Wie doet dit nog meer?
Om een plek op de markt te veroveren dien je de markt te kennen. Zowel je directe, als indirecte concurrenten. Wie heeft een soortgelijk idee en is al een speler op de markt? Schrik niet als er al een soortgelijk idee op de markt is. Dat er al iemand chocola verkoopt wil nog niet zeggen dat jij geen chocoladewinkel kan openen.
4. Wat onderscheidt mij?
Iedere onderneming heeft een onderscheidend punt nodig: ’the special sauce’. Dit is een kwaliteit die de onderneming onderscheid van de concurrenten. ’the special sauce’ verschilt per bedrijf. Zo kan het de maakwijze van het product zijn, de kwaliteit, service, prijs of een goed doel wat aan het product gekoppeld is zijn.
Stel jezelf de vraag: ‘Waarom zou iemand mijn product kopen boven het product van de concurrent?’
5. Over welke middelen beschik je momenteel?
De fout die menig startende-in-spé maakt is dat ze enkel kijken naar wat ze niet hebben. Als ondernemer moet je creatief zijn en in mogelijkheden denken in plaats van problemen. Menig succesvol bedrijf is gestart vanuit een garage. Kijk naar de middelen die je op dit moment tot je beschikking hebt. Denk aan je netwerk. Deze is vaak groter dan dat je zelf denkt.
De bovenstaande punten zijn geen leidraad tot succes, maar helpen je met een mind-set te ontwikkelen. Wees kritisch naar jezelf, kijk om je heen en durf te dromen.