Mazda staat garant voor betrouwbaarheid en esthetiek

De MX-5 is zonder enige twijfel een van de paradepaardjes van het merk. Het bewijs: in 2024 viert de MX-5 alweer zijn 35e verjaardag en met meer dan 1,1 miljoen (!) verkochte exemplaren blijft de community van MX-5 liefhebbers alsmaar groeien. En terecht!

Wij, van de MAN MAN-redactie, hebben al meermaals achter het stuur gezeten van deze roadster en iedere keer is het weer een genot om over de wegen te glijden. Zit je in deze tweepersoons wagen, dan voel je dat je écht aan het autorijden bent, in de meest positieve zin van het woord. Wij vertellen jullie meer over de nieuwe MX-5.

mazda_mx-5_35th_anniversary_2024_mazda_mx-5_ag_act_30

De vernieuwde (en verbeterde) rijdynamiek van de roadster

Deze auto staat al jarenlang bekend om zijn wendbaarheid in de bochten. Bij aanschaf van de Mazda MX-5 krijg je echt waar voor je geld in onze ogen. Deze belangrijke troef heeft Mazda nog verder ontwikkeld, iets wat we al direct merkten bij de bochten in de Balkan. Mazda heeft de Dynamic Stability Control-Track-modus geïntroduceerd. Dit is een nieuwe modus die is geoptimaliseerd voor circuitrijden en geeft de bestuurder maximale controle over de auto en grijpt later in dan andere rijmodi. De bestuurder kan letterlijk tot de allerlaatste seconde controle houden en alleen dan grijpt het systeem in voor een gevaarlijke spin, die jij anders niet zou kunnen controleren. Wij kregen hierdoor echt het gevoel alsof wij één waren met deze wagen.

mazda bochten

Deze nieuwe modus wordt verrijkt met de nieuwe Asymmetric Limited Slip Differential. Dit zorgt ervoor dat het bochtengedrag van de bolide gestabiliseerd wordt wanneer de verticale belasting van het achterwiel verandert. Deze vierde generatie Mazda MX-5 geniet ook van structurele aanpassingen aan het chassis en de carrossie, evenals de ontwikkelingen van de motor. Het resultaat: een flinke verhoging van de brandstofefficiëntie en het vermogen.

De beide viercilindermotoren zijn gekoppeld aan een snel schakelende handgeschakelde Skyactiv-MT zesversnellingsbak, exclusief ontworpen voor de MX-5. De speciale MX-5 RF 2.0 Kaziri versie is ook te verkrijgen met een automatische transmissie. Maar laten we eerlijk zijn: hoewel het rijden in een automaat toch wel heel zorgeloos is, vinden wij het toch lekker om te schakelen in zo’n sportieve bak. Het geeft toch nét meer het gevoel dat je zelf echt aan het cruisen bent, en aan dat gevoel van vrijheid kan weinig tippen.

Never change a winning team

Als je kijkt naar het design van het interieur en exterieur, dan is direct op te merken dat Mazda trouw is gebleven aan het prijswinnende Kodo-design. De stijl die enerzijds de grenzen tussen exterieur en interieur doet vervagen en anderzijds de perfect uitgebalanceerde proporties van een tweezitter onderstrepen.

mazda mx-5 sportauto rood

De nieuwe exterieurkleur (Aero Grey) neemt de plaats in van Platinum Quartz. Maar, er is voor ieder wat wils door de zeven verschillende opties: Aero Grey, de twee Takuminuri-kleuren Machine Grey en Soul Red Crystal en de metallic kleuren Deep Crystal Blue, Zircon Sand, Jet Black en de non-metallic kleur Arctic White.

Ook de softtop van de MX-5 Kazari roadster is verkrijgbaar in het beige. Het model met inklapbare fastback (RF) biedt het beste van twee sportwagenwerelden: autorijden in de open lucht met de veiligheid en het comfort van een vast dak. Wat ook extra handig is: het is de snelste hardtop op de markt: het dak gaat in slechts 13 seconden open/dicht, zelfs wanneer je tot 10 kilometer per uur rijdt. Vooral in ons land een handige bijkomstigheid, wanneer het ineens begint te druppelen op een zomerse dag.

mazda sportwagen

Laten we nu even kijken naar de binnenkant. De 2024-versie heeft een groter 8,8 inch multimedia systeem waarmee de mogelijkheden eindeloos zijn, met alle functies die je anno 2024 van een wagen van met deze klasse kan verwachten. Vanaf de Exclusive-line heeft de automatisch dimmende achteruitkijkspiegel een nieuwe vorm gekregen. De buitenste vorm van de randloze spiegel is nu een omgekeerde
trapezium, waardoor de spiegel uitsluitend het zicht naar achteren reflecteert.

Ook is er gedacht aan het zitcomfort van deze tweezitter. Voor het gedeelte van de stoel dat in direct contact staat met de rug en het bekken, is de MX-5 modeljaar 2024 voorzien van een zeer wrijvingsbestendig kunstleer genaamd “Leganu®” met een suède-achtige textuur. Niet alleen goed voor jouw zitgemak, maar ook zeker voor het oog.

mazda mx-5 interieur

Al met al bewijst deze nieuwe 2024-editie maar weer de kennis van de Japanse autofabrikant én wordt de klasse van de iconische MX-5 behouden (en overtroffen). Bekijk de website van Mazda voor de prijs en meer informatie van de MX-5 (modeljaar 2024).

In samenwerking met Mazda