Je hebt goed kunnen schijten en lekker geslapen. Je hebt er zin in. Je hebt energie. Je hebt goed gegeten. Je pre-workout klapt op het juiste moment in. De planeten staan in lijn. Je hebt net opslag gekregen. Eigenlijk zijn alle omstandigheden helemaal zoals ze zouden moeten zijn. Je bent klaar om dat ijzer te smelten met je testosteron zwetende handen.

Top. Maar als je de volgende dingen doet, maken al die gunstige omstandigheden geen fuck uit. Mijd de onderstaande handelingen om het meeste uit je training te halen.

Op je telefoon zitten

training-3

Mocht je inderdaad zo’n guy zijn die tijdens het trainen Tinder, Happn, Instagram, Facebook, Whatsapp, of whatever aan het uitspelen is, wil je dan alsjeblieft een bar op je hoofd laten belanden? Dank je wel. Tenzij je vrouw negen maanden zwanger is of je wordt gebeld door Marisa Papen, laat je gewoon die telefoon in de locker. Of broekzak, mocht je muziek luisteren via dat ding. Bij Sportcity draaien ze in ieder geval altijd dramatische nummers.

Ouwehoeren

Hartstikke gezellig, het zien van vrienden in de gym, maar dat geeft je nog niet het excuus om twintig minuten te praten over het zusje van een maat van je, omdat ze er laatst zo verschrikkelijk goed uitzag op dat feestje. Maak je training af en ga na de training samen een bakkie doen en evalueer haar dan.

Wachten op apparaten

training-2

Natuurlijk, je training vooraf plannen is handig. Echter, wanneer je merkt dat een machine of bankje bezet is, heb je twee keuzes: 1) vraag of je tussendoor mag of 2) je zoekt een alternatieve oefening. Wacht niet op een bankje voor tien minuten. Onnodig. Er zijn genoeg andere oefeningen om dezelfde spiergroep te pakken.

Geen spotter

Hoe frequent zie je iemand niet op een bankje liggen, strijdend om die zestig kilo van z’n borst af te krijgen. Tevergeefs, het lukt niet. Een beetje beschaamd kreunt ‘ie of iemand hem alsjeblieft uit zijn lijden kan verlossen.

Vraag gewoon van te voren of iemand je kan helpen. Het is veiliger en je kan echt totaal tot het gaatje gaan, wat weer helpt met het kweken van gekke borstspieren.

Techniek laten schieten

training-1

Stop de spaghetti-movement. Stop met zwaaien en lijp doen. Houd je oefeningen strak en gecontroleerd. Zorg dat er constant spanning staat op de spier die je pakt.

Te lang bezig zijn

Serieus, er is echt nul reden om langer dan 60 á 90 minuten in de sportschool te zijn. Mocht je honderd procent uit je training willen halen, zorg dan dat je een acceptabel aantal minuten rust hebt tussen je sets, zodat je niet heel de dag bezig bent. Een te lange training zorgt zelfs voor een afname in testosteron. Zeg maar ‘dag’ tegen je spieropbouw.

Eten tijdens je training

training-4

Het is op niet een manier nodig op iets van proteïne tijdens je training naar binnen te werken. Het bloed dat je lichaam in je spieren zou pompen, wordt op dat moment gebruikt om eten te verteren. Dat wil je niet. Het kan ook nog eens voor maagproblemen zorgen.