Nadat je weer 120 kilo hebt weggedrukt is het na de training weer tijd voor een proteïneshake, zes kilo kipfilet en vijfhonderd gram kwark. Dat spierherstel moet natuurlijk een beetje bevorderd worden. Maar tijdens squats voelde je al iets kloppen tegen je sfincterInhouden, want je wilt niet dat heel de gym ruikt naar een combinatie van gekookte broccoli, gootsteen en bedorven kwark. En dat is nou net dat vervelende bijeffect van veel proteïne; die afschuwelijk pufjes waar je een paard mee in coma brengt. Iedere sporter heeft er last van. Gelukkig zijn er manieren dit tegen te gaan. We zetten ze voor je op rij.

eiwit-scheten-3

Vezel veest

Naast proteïne hebben vezels ook een positief effect op jouw darmgasproductie. Evenals eiwit worden vezels ook langzaam afgebroken. Mocht je tien uur voor je training een bord Brinta naar binnen hebben gewerkt, denk dan even tweemaal na over het feit of je wel squats wilt gaan doen die training. De kans dat het zuurstof in de sportschool plaats moet maken voor flatus is groot.

Proteïnepoeder pufjes

Proteïnepoeder bevat vaak veel lactose. Lactose wil het pufjes-proces weleens op gang brengen. Het is daarom aan te raden over te stappen op whey protein isolate, in plaats van whey protein concentrate. Isolate is beter gefilterd, waardoor het minder lactose bevat. Dit is fijn voor guys die lactose intolerant zijn, wat frequent voorkomt. Mocht isolate nog niet helpen, probeer dan poeder op basis van soja of erwten.

Tip: gooi die shake niet in een keer door je keelgat. Neem kleinere slokken. Zo krijg je minder lucht binnen tijdens het drinken. En minder lucht naar binnen, is minder lucht naar buiten.

eiwit-scheten-1

Gember gas

Er zijn specerijen die uitlaatgassen tegengaan, zoals knoflook, kaneel, gember, mint en dille. Gember schijnt hierin het sterkst te zijn. Het bevat componenten genaamd gingerol en shogoals, wat gassen tegengaat, volgens het European Journal of Gastroenterology and Hepatology. Dus gooi je gerechten helemaal vol met gember en ga die gore luchten tegen.

eiwit-scheten-2

Koolhydraat knallers

Wees niet bang, eiwit is niet het enige dat buikwinden veroorzaakt. Ook koolhydraatrijke producten zoals bonen, spruitjes, kool, bloemkool en kauwgom. Drama, want dit zijn natuurlijk heerlijke ingrediënten.

Meten is minder scheten

Jezelf drogeren met een overdosis eiwit is natuurlijk een slecht idee. Je lichaam breekt eiwit al moeilijk af, dus neem niet te veel in. Doe je aan krachttraining zorg dan dat je 1,5 – 1,8 gram eiwit per kilo-lichaamsgewicht consumeert. Ga je hier ver boven zitten, reageren de darmpjes daarop en zullen ze dit uiten op een manier waar naburige echt waanzinnig verdrietig van worden.

Check hier ook hoe je een goed voedingsschema opstelt: