Een strikt dieet is de basis

We lezen het vaker: voedsel is de basis voor een gezond, sterk lichaam. Iedere keer weer wordt door topsporters aangehaald hoe belangrijk een goede voeding is. Als je blijft vasthouden aan een eetpatroon van chips, friet en frisdranken, dan zul je waarschijnlijk moeten accepteren dat het UFC lichaam niet voor jou is weggelegd. Een goede, uitgebalanceerde voeding is de essentiële basis voor jouw UFC body.

Om daadwerkelijk stappen te maken, zal je een aantal vereisten binnen je voeding toe moeten passen. Alleen zo kun je voor jezelf de juiste basis creëren en gaan voor dat ijzersterke lichaam. Een strak dieet wil niet zeggen dat helemaal niets meer mag, maar er zijn een aantal zaken die we je kunnen afraden:

  • bewerkt voedsel
  • diepgevroren voedsel
  • rood vlees
  • snacks door de dag heen (fruit en groente is wel oké)

Ultieme UFC lichaam MAN-MAN 2

Foto via: RobWhittakerMMA

Daarnaast is het heel belangrijk om jezelf ertoe te zetten met 110% dedication het dieet te volgen. Er zullen vast momenten zijn dat je liever bij de FEBO langs gaat, maar dat mag helaas niet. De toewijding is intens belangrijk en mag dus niet ontbreken of verslappen. Daarnaast hoef je niet te denken dat je jezelf arm moet kopen aan supplementen.

Supplementen mogen best, zo af en toe, maar zijn niet noodzakelijk. Alles wat je nodig hebt zit namelijk in je goede uitgebalanceerde dieet, dus extra middelen aanschaffen is onnodig. Als je het dieet goed volgt en jezelf niet de fout in laat gaan, dan mag je best af en toe even een cheatday nemen. Een stukje gebak, of een lekkere snack is niet erg. Zolang je het dieet maar volgt. Denk dus niet dat je elke dag een cheatday in mag plannen, dat is het andere uiterste.

 Never skip any day

Normaliter gaan we zo’n drie tot vier keer per week naar de sportschool – mits we gaan natuurlijk. Als je in de strijd bent voor het UFC lichaam, zal dit aantal opgeschroefd worden. De Australische Robert Whittaker (UFC vechter Middle Weight Division) traint maar liefst zeven dagen per week. Dan hebben we het niet over iedere dag één training, nee. Zijn trainingsweek bestaat uit een schamele 22(!) sessies. Wat hij zoal doet? Dat zie je hieronder:

Maandag, woensdag en vrijdag:

  • Boksen 1 uur
  • Rekken/strekken 1 uur
  • Jiu Jitsu om technieken onder de knie te krijgen
  • Freestyle worstelen

Dinsdag en donderdag:

  • Jiu Jitsu
  • Grappling
  • Een fysiologie en kracht sessie bij Live Athletics
  • Kickboksen

Zondag:

  • Trainen van uithoudingsvermogen in de duinen

Deze intense trainingen worden dan afgerond door momenten in het zwembad, de sauna of ontspannende rekoefeningen. Op deze manier gun je je lichaam rust tussen de oefeningen door en blijft de hoge trainingsdruk vol te houden.

Ultieme UFC lichaam MAN-MAN 4

Foto via: RobWhittakerMMA

Hoe behoud je je motivatie

Er zullen dagen zijn dat je met enorme tegenzin gaat trainen. Die dagen heeft iedereen, zelfs de doorgewinterde sportman. Zelfs Conor McGregor heeft zulke dagen. Het is de kunst om deze dagen alsnog met een tevreden gevoel af te sluiten. Om dat voor elkaar te krijgen moet je je motivatie putten uit andere aspecten. Je trainingspartners, onderlinge doelstellingen en uitdagingen zijn hier een prima voorbeeld van.

Tevens is het verstandig om bij te houden wat je gegeten hebt op zulke momenten, zodat je kunt kijken of je voeding op dat moment enige invloed erop heeft. Zo kun je in de toekomst voorkomen dat je met hetzelfde gevoel gaat trainen.

Stap voor stap

Wat je niet dient te vergeten is het feit dat Rome niet op één dag is gebouwd. Je lichaam zal een hele tijd nodig hebben om te wennen aan deze nieuwe aanpak en daarnaast zal het een ruime tijd duren voordat je het gewenste resultaat bereikt. Geduld is een schone zaak in deze. Er zullen momenten zijn dat je wil opgeven of het vertrouwen in de aanpak verliest. Die momenten moet je aangrijpen om nog harder je best te doen. Als je dat voor elkaar kunt krijgen, dan zal het helemaal goed komen.