Veel ondernemers vinden hun tijd het belangrijkste dat ze hebben en hechten er dus ook veel waarde aan dat de tijd die ze hebben in een dag optimaal besteedt wordt. Niet alleen op het gebied van werk, maar juist ook in het dagelijks leven. En op deze manier haal jij die optimale tijdsplanning van het werk naar je dagelijkse leven.

Neem een assistent

Een secretaresse op het werk die alles voor je regelt en een assistent in het dagelijkse leven die je agenda bijhoudt. Dat wil toch iedereen? En in het geval dat we geen assistent kunnen betalen, verzinnen we er gewoon een. Maak een mailadres aan voor je zakelijke mails en een voor je persoonlijke en houdt deze twee strikt gescheiden. En laat ook ooit iets uit handen vallen, laat een vriend die surprise party regelen, laat je vriendin achter het stuur. Kortom, je hoeft niet alles zelf te doen.

Spendeer minder tijd aan je e-mail

Onthoud, multitasken betekent niet altijd dat we productiever zijn. Plan bepaalde momenten van de dag in om je e-mail te checken in plaats van continu de neiging te hebben om te kijken of er al iets nieuwe binnen is. En laat je zakelijke mail in je vrije tijd met rust. Of het nu een werkdag of een vrije dag is, check sowieso in het eerste uur nadat je wakker hebt je mails nog niet. Begin de dag bijvoorbeeld met een lijst van dingen die je wilt bereiken of gewoon met een stevige bak koffie en een gesprek met je partner.

Maak gedurende de dag een lijst met de mensen die je nog moet mailen en het onderwerp en stuur deze mails aan het einde van je dag. Zo vergeet je niets, is iedereen gelijk op de hoogte en wordt jij niet van je taken afgeleidt.

Accepteer je social verslaving

Velen zullen zeggen dat je je Facebook en Instagram links moet laten liggen gedurende de werkdag of tijdens een etentje met je vrienden. Maar je kunt het ook anders bekijken. Wanneer je het accepteert neem je verantwoordelijkheid en uit Facebook en Instragram is eigenlijk heel veel inspiratie te halen. Alleen moet je hier, net als bij je e-mails, een bepaalde tijd voor inplannen om te voorkomen dat het je afleidt. Gun jezelf dat kwartiertje Facebook scrollen en wie weet kom je wel iets tegen dat je inspireert.

tijd-social-manman

Foto via

Plan alles

Hiermee bedoelen we niet dat je alles wat je doet moet plannen, maar dat je écht belangrijke zaken gewoon moet inplannen in je werkdag. Moet je ’s middags langs bij je zieke oma omdat ze in de avond te moe is, plan dan gewoon een uurtje vrij waarin je geen afspraken hebt. Ook wanneer je écht een deadline hebt voor de volgende dag en het je niet gelukt is tijdens de werkuren, zeg dan tegen jezelf dat je er van 7 tot 8 nog even goed voor gaat zitten en houd je hier ook aan. Daarna heb je je tijd voor jezelf dubbel verdiend.

Investeren in tijd kan je tijd besparen

Denk aan al die keren dat je maar gewoon glimlachte wanneer het over een onderwerp ging waar je eigenlijk niets van af wist. Verdiep je in bepaalde onderwerpen die later van belang kunnen zijn. Door je er in te verdiepen voorkom je dat je een volgende keer glimlachend in een gesprek staat en vervolgens uitgebreid moet opzoeken waar het over ging.

Geld raakt op, tijd nooit en dat is precies waarom tijd meer waard is dan geld. Heb je iets niet binnen een bepaalde tijd af? Geen man overboord, er is altijd een nieuwe dag met meer tijd.