Tesla

In 2003 werd Tesla opgericht door een groep ingenieurs waaronder onze grote vriend Elon Musk. Het doel? De overgang van de wereld naar duurzame energie te versnellen. Binnen 14 jaar tijd heeft het Amerikaanse automerk de conservatieve autobranche wakker geschud door de introductie van de Tesla Model S.

Laat ik allereerst vermelden dat ik Tesla zeker niet in het straatje ‘standaard automerken’ vind passen. Dit is meteen merkbaar wanneer je op de website komt, de Tesla Store bezoekt of simpelweg in de auto rijdt. Het merk streeft naar innovatie. Waarom zouden we in onze kostbare vrije weekenden een showroom met opdringerige verkoper moeten bezoeken? Geen tijd om naar een Tesla Store te rijden? Geen probleem, Tesla rijdt de auto naar de gewenste locatie voor een testrit. Service staat voorop. En hier heb ik het niet over een geforceerde netheid, maar service gedreven door passie. Je merkt het al, na een weekend was ik verkocht. 

DJ0C3943

Model S P100D

Stijlvol, speels en prestatie zijn de kernwoorden die in mijn ogen de Tesla beschrijven. Na een goede kop koffie en korte rondleiding door de Tesla Showroom is het tijd voor de pick-up. Buiten staat een indrukwekkende Model S P100D voor mij klaar. Ik krijg een uitgebreide uitleg over de verschillende features waaronder de ‘Ludicrous Accelaration’ mode. En nog voordat ik op de snelweg ben ingevoegd selecteer ik deze unieke feature en schiet de P100D binnen 2.6 seconden naar een snelheid van 100 km/h. Sorry Tesla

Na een korte rit ga ik opzoek naar een rustig plek waar ik de auto eens nader kan bekijken. De navigatie brengt mij naar het dichtsbijzijnde Supercharger Station, ik parkeer de auto en sluit de Tesla aan op de laadpaal. Deze snellader kan binnen 30 minuten zo’n 270 kilometer actieradius bijladen. Genoeg tijd om een ‘rondje om de auto heen te lopen’.

Stijlvol, speels en prestatie zijn de kernwoorden die in mijn ogen de Tesla beschrijven.

Exterieur

Het eerste wat opvalt is de grootte van de auto. Met een lengte van bijna 5 meter en een breedte van 2.1 meter mag de Model S gerust een slagschip genoemd worden. Echter, komt de auto door zijn stijlvolle lijnen over als een sportieve sedan. Hoewel de Model S in deze rode kleur een eye-catcher is waarmee je niet ongezien door een klein Twents dorpje kunt rijden, is de auto als een subtiele zakenauto te beschrijven. Een auto waarmee je gepast een klant kunt bezoeken zonder patserig over te komen. De oplaad-ingang is stijlvol weggewerkt in het achterlicht en met een simpele druk op het 17 inch touchscreen opent de laadpoort zich waarna het enkel een kwestie van wachten is. Een groot voordeel is dat je met je Tesla jaarlijks tot 400 kWh (kilowattuur) gratis kunt laden bij alle 951  Supercharger Stations. De meest comfortabele, verantwoorde en goedkope uitkomst voor lange afstanden.

DJ0C3736

Interieur

Het eerste wat opvalt aan het interieur is het 17 inch grote touchscreen, waarmee de complete auto bestuurd kan worden. Het tweede dat opvalt is dat er verder nauwelijks fysieke knoppen aanwezig zijn in de auto. Praktisch alle opties zijn te bedienen via het gigantische touchscreen. En dit werkt bijzonder eenvoudig. Het touchscreen biedt onder andere toegang tot de navigatie, mobiele connectiviteit en heeft zelfs een eigen Spotify account. Wanneer er ingeparkeerd wordt schakelt het beeldscherm automatisch over naar de High Definition achteruitrijcamera.

 

DJ0C4042

Gebouwd rondom de bestuurder

En dat de Tesla geschikt is voor lange afstanden wordt nog eens bevestigd door de comfortabele stoelen. Deze zijn in 12 richtringen elektrisch te verstellen en onthouden de favoriete rijpositie van jou, je partner en andere coureurs.

Een andere opmerkelijke functie is het HEPA luchtfiltersysteem. Dit systeem is van medische kwaliteit en verwijdert 99,97% van alle alergenen, bacterien, uitlaatgasdeeltjes en andere verontreinigende stoffen. Deze modus beschermt je zelfs tegen biologische aanvallen. Zelf merkten we vooral dat er totaal geen vieze of muffe luchtjes in de auto kwamen.

DJ0C4097

Van 0 tot 100 in 2.7 seconden

De Tesla Model S kenmerkt zich door zijn comfortabele rijeigenschappen. Dit start bij het sluiten van de deuren. Wanneer deze gesloten zijn, is omgevingsgeluid nauwelijks hoorbaar. Dit betekent dat er zelfs op hogere snelheden op een fijn level gesprekken kunnen worden gevoerd of ultiem genoten kan worden van de muziek afkomstig uit de 11 speakers met neodymium magneten.

Wel laat de Tesla je anders rijden dan dat je gewend bent. Doordat de auto harder afremt dan een normale auto wanneer het gaspedaal losgelaten wordt, herbruikt deze zijn energie. Hierdoor kan er langer gereden worden per laadbeurt en wordt de rem nauwelijks gebruikt. In de praktijk werkt dit zeer soepel. De Tesla lijkt feilloos aan te voelen hoe hard er afgeremd dient te worden en rotondes en stoplichten worden op de juiste snelheid benaderd.

En als we het over rijeigenschappen hebben, mag de acceleratie van de Model S beslist niet overgeslagen worden. De Model S P100D is namelijk uitgerust met twee motoren waarvan er één achterin en één voorin zit. De koppeling wordt digitaal gecontroleerd wat resulteert in een werkelijk ongeëvenaarde acceleratie waarin de Model S P100D binnen 2,7 seconden naar de 100 km/h accelereert.

Naast het feit dat het geweldig is om dit eindeloos op een verlaten terrein vanaf stilstand te doen, merk je dat de krachtige elektrische motor ook voor veiligheid zorgt. Invoegen, inhalen en andere manoeuvres worden feilloos en direct uitgevoerd.

DJ0C3883 DJ0C3880

Autopilot en autonoom rijden

De Model S P100D is uitgerust met 8 omgevingscamera’s die 360-gradenzicht rond de auto brengen. De auto ‘kijkt’ tot 250 meter ver en het beeld wordt aangevuld door 12 bijgewerkte ultrasone sensoren. Objecten, rijbanen en andere auto’s worden herkend en de auto kan hierop anticiperen.

Het voelt onwennig om op de snelweg het kleine pookje links aan het stuur twee keer naar je toe te trekken en te zien dat de auto zichzelf naar het midden van de rijbaan beweegt. De auto houdt afstand van andere bestuurders, rijdt feilloos met de weg mee en detecteert gevaar. De hardware en software is al zover ontwikkeld dat de auto automatisch van rijbaan kan wisselen, opritten en afritten van snelwegen pakt en automatisch parkeert. Het is echter wettelijk nog niet toegestaan om deze software in Nederland te gebruiken.

Na een weekend deze auto gereden te hebben is voor mij duidelijk: elektrisch en autonoom rijden is de toekomst. Het is zuiniger, efficiënter en veiliger. We zien tal van andere automerken streven naar elektrisch en autonoom rijden en het is enkel een kwestie van tijd totdat het ‘gros’ van de mensen beschikt over een zelf-rijdende auto. Ik mistte de brullende PK’s en emotie die een sportauto met een dergelijke acceleratie losmaakt, maar één ding staat voor op: Tesla is een gamechanger en de Model S P100D is hier het perfecte voorbeeld van.