Header Photo by Max Verstappen Instagram

Formule 1

De formule 1 stamt af van het Grand Prix Racing. De naam Formule 1 ontstond doordat in deze klasse de auto’s en de teams aan een bepaald pakket moesten voldoen. In 1947 ontstond de World Drivers’ Championsship waarnaar in 1950 de eerste kampioenschapsrace werd gehouden op het Silverstone circuit in Engeland. In deze 65 jaar heeft de Formule 1 auto zowel optische als gekeken naar prestaties een unieke evolutie ondergaan.

Een bericht gedeeld door FORMULA 1® (@f1) op

De motor

Waar de huidige F1 auto’s beschikken over een ‘subtiele’ 1.6 liter V6 motor was dit vroeger wel anders. De eerste technische stap vooruit was dan ook het verplaatsen van de motor naar het midden van de auto. Er werd gereden met zware 3.0 liter v1- motoren en sommige teams hadden zelfs een V12 motor. Dit waren benzineslurpende racemonsters die ook niet bepaald betrouwbaar waren. Vanuit de FIA werd in 2006 besloten dat de F1 auto’s verplicht waren te rijden met een kleinere motor en een beperkt toerental om zo de betrouwbaarheid en levensduur van de motor te verlengen.

Een bericht gedeeld door FORMULA 1® (@f1) op

Sinds die tijd zijn er regels opgesteld waar de teams aan moesten doen. Waar in de begintijd geexperimenteerd mocht worden met verschillende materialen en legeringen heeft de FIA bepaald dat er enkel aluminium en ijzerlegeringen gebruikt mochten worden. De FIA stelt elk jaar nieuwe beperkingen op om het vermogen van de auto’s te onderdrukken.

Aerodinamica

We kennen allemaal de typerende lijnen van een F1 auto. Echter, waren deze in de begintijd een stuk minder aerodynamisch. Vanaf de jaren 60 werd hier voor het eerst mee geexperimenteerd door innoverende teams als Lotus en Ferrari. De welbekende vleugels creëerden downforce, waardoor de auto als het ware naar het asfalt toe werd geduwd. Aan de voor en achterzeide zijn grote vleugels aan het chassis bevestigd die praktisch de complete breedte van de F1 auto bepalen.

Daarnaast beschikken F1 auto’s over bargeboards die een lagere druk onder de bolide weten te creëeren. De aerodinamica heeft een onmisbare rol gespeeld in de prestaties die anno 2017 behaald worden in de F1.

&;

Gewicht

Volgens de regels van de IFA dient een Formule 1 auto een minimale massa van 605 kilogram inclusief coureur te wegen. Doordat de formule auto’s tegenwoordig zijn opgebouwd uit composieten van koolstofvezel wegen deze auto’s aanzienlijk minder. Om aan de regels te voldoen wordt er ballast aan de auto’s toegevoegd. Een groot voordeel hiervan is is dat het team de gewichtsverdelingen van de F1 auto kan bepalen.

Prestaties

De lichte materialen, krachtige motoren en unieke aerodinamica maken de F1 auto’s tot de snelste auto’s met ongekende wegligging. Dit resulteert in snelheden van meer dan 360 km/h. Echter, worden er niet enkel ongekende snelheden op de rechte stukken behaald, maar is de auto in staat om scherpe bochten te maken onder hoge snelheid door de downforce van de vleugels.

Een bericht gedeeld door FORMULA 1® (@f1) op