We reizen de hele wereld af, maar wat maakt onze trip tot de ideale vakantie?
De belangrijkste ingrediënten voor een fijne vakantie
Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders echt willen relaxen op vakantie. Ze willen afstand doen van de verantwoordelijkheden die zij hebben in het dagelijks leven, zoals koken, wassen en schoonmaken. Hun favoriete onderdeel van de vakantie is lui zijn en niets doen. Daarnaast is de accommodatie voor zeer belangrijk.
Terugkijkend naar de leukste vakanties, geeft slechts 18% van de Nederlanders aan dat ze deze een maand van te voren boekten. 42% doet dit een aantal maanden van te voren en 16% zelfs zes maanden. De voorpret is dan ook een belangrijk onderdeel van de vakantie. Men leeft er naar toe om even helemaal niets te hoeven. Hoewel de voorpret lang duurt, vervaagt de napret veel sneller. Bij twee op de drie Nederlanders vervaagt het vakantiegevoel binnen een week na thuiskomst (68%). Verassend genoeg vindt 56% van onze bevolking de voorpret leuker dan de vakantie zelf (44%).
Naast dat Nederlanders heel goed weten wat hun vakantie tot een top bestemming maakt, weten zij ook heel goed wat een vakantie kan ruïneren. Zo kan voor maar liefst 38% slecht weer hun vakantie verpesten. Maar ook ziektes (33%) en afgezet worden/teveel betalen als tourist zijnde (20%) zijn voor ons nachtmerries.
De belangrijkste ingredienten voor een prettige accommodatie
Wij krijgen een kick wanneer we weten dat we een deal vakantie deal hebben gescoord. Het blijkt ook dat vrouwen aanmerkelijk meer voorwerk doen voordat zij op vakantie gaan dan mannen. Maar wat Nederlanders echt belangrijk vinden is dat zij zich thuis voelen (69%) op hun vakantie bestemming. Om teleurstelling te voorkomen nemen veel van ons (73%) items mee van thuis. De populairste dingen die men meeneemt op vakantie zijn handdoeken, zeep, kussens, een föhn, eten, sigaretten en koffie.
De wetenschap zegt je moet op vakantie. En als we naar ons gevoel luisteren, dan is dat geen enkel probleem. Je type reis en vakantiebestemming zegt alles over jou als persoon.
Dit is onderzoek is uitgevoerd door Booking.com.