Levensstijl

Je weet dat je een motor wilt hebben en de weg op wilt. Maar waarom wil je dat graag? Het is je goed om je af te vragen waarom je hiervoor kiest voordat je tot een koop overgaat. Vaak heb je al een interesse in motoren maar soms heb je er nog helemaal geen ervaring mee en lijkt het je gewoon vet. Weten hoe je skills zijn is belangrijk bij het type motor dat je wilt. Ook moet je rekening houden met de volgende vragen: In wat voor levensfase zit je? Past een motor daar wel bij? Heb je niet te veel verplichtingen of kosten waardoor je er te weinig op kan rijden? Wil ik er dagelijks op rijden of af en toe in het weekend? Dit zijn belangrijke vragen om jezelf te stellen.

Grootte van de motor

Hoeveel cc een motor heeft is erg belangrijk. Dit zegt iets over de inhoud en de kracht die de motor heeft. Samen met het gewicht van de motor is dit doorslaggevend voor de keuze. Een simpele motor heeft één cilinder terwijl complexere motoren vaak twee tot vier cilinders hebben. De kleinste motoren beginnen vaak vanaf 50cc en kunnen oplopen tot 2000cc of zelfs meer. Beide uitersten zijn vaak niet het beste maar een motor met 500cc of hoger wordt als ideaal ervaren om de snelweg mee op te gaan.

Kies het juiste type

Het type motor is erg belangrijk. Je wilt namelijk wel een vette motor hebben die er goed uit ziet en lekker rijdt. Er zijn daar grofweg vijf types in te onderscheiden:

Standard

Dit is de meest klassieke motor. Met een middel, lage handgrepen en een recht zitgedeelte is dit een motor waarmee je altijd de weg op kan. De motor is degelijk en is er in alle soorten en maten waardoor er altijd één is die bij jou past.

Motor standard

Cruiser

De cruiser is geïnspireerd op de Amerikaanse jaren ’30 tot ’50. Het zitgedeelte is een stuk lager dan bij de standard. De handvaten zitten ook verder uit elkaar. Dit zorgt ervoor dat de motor een relaxte uitstraling heeft.

Motor cruiser

Sport

Dit is de meest sportieve variant van allemaal. De motor heeft aerodynamische lijnen en het zitgedeelte is daar ook op aangepast. Je moet bijna plat op de motor liggen om deze te kunnen besturen. Dit kan soms als oncomfortabel ervaren worden, maar het geeft je wel een race feeling.

Motor sport

Touring

De touring motor is ook wel de meest comfortabele motor voor de lange stukken. Het is een mix tussen de standard en een cruiser. Vaak wordt de motor geleverd met windschermen en extra opties. Het is dan ook over het algemeen één van de grootste motoren.

Motor touring

Adventure

Een mix van road en off-road performance vinden wij terug bij de Adventure. Deze avontuurlijke motor presteert net zo goed op de weg als tussen de modder en is daarom dan ook de perfecte motor voor diegene die de rand wil opzoeken.

Motor adventure

Er zijn tegenwoordig ook veel andere varianten en mengvormen van motoren die de markt overspoelen. Laat je dus niet weerhouden om naar andere motoren te kijken die niet hierboven beschreven staan.

Prijs

Nu je weet of een motor bij je levensstijl past, komen we bij een ander belangrijk punt aan. Wat voor motor kan ik betalen? De aanschafprijs van een motor is de grootste eenmalige uitgave en je budget bepaalt in welke range je moet gaan zoeken. Na het kiezen van jóuw motor, of die nu net uit de fabriek komt of tweedehands is gekocht, moet je rekening houden met de terugkerende kosten zoals verzekering en onderhoud. Verzekeringen zijn over het algemeen hoger dan bij auto’s aangezien een motorrijden risicovoller is. Onderhoud wordt bij elke motor gedaan, zelfs bij een nieuwe. Indien je bij een dealer de motor aanschaft, heb je over het algemeen meer garanties maar ook hogere kosten. Tweedehands motoren zijn een stuk voordeliger maar check de motor bij aankoop wel goed en vetrouw je intuïtie. Het verschil zit hem in de grote onderhoud en die kosten kunnen behoorlijk oplopen. Houd daar dan ook rekening mee voordat je een motor koopt die je niet kan betalen.

motoren man man

Bescherming

De motor en andere grote zaken zijn nu geregeld. Het laatste wat geregeld moet worden voordat je de weg op kan is beschermende kleding. Een helm, jas, broek, handschoenen en schoenen horen hier allemaal bij. Wie goed beschermd wil zijn,moet diep in de buidel tasten, maar er zijn ook goedkopere opties. Een goedkope helm is al te vinden vanaf 100 euro. Een jas, broek of zelfs een pak zijn er in veel verschillende vormen. Sommige hebben zelfs ingebouwde airbags voor de uiterste bescherming. Veel kleding is van leer of van een andere sterke stof. Impact zones zijn extra beschermd zodat je lichaam beschermd blijft als je toch een keer van de motor valt. Handschoenen en schoenen houden je handen en voeten warm en zorgen ervoor dat ze heel blijven bij een crash. Investeer daarom in kwaliteit en ga voor schoenen of boots die over de enkels gaan en handschoenen die ook je pols beschermen. Zo sla je twee vliegen in één klap. Better safe than sorry!

Dus, waar moet je op letten? Je levensstijl, het aantal cc, het type motor en de totale kosten van de motor.