Bij het starten van een campagne ben je afhankelijk van hoe jouw publiek reageert op wat je aanbiedt. Kickstarter is een platform waarmee jij door middel van crowdfunding jouw startup kunt financieren. Het enige wat jij hoeft te doen is het bedenken van een goed idee. De crowd doet de rest.

De juiste content

Pakkende content is het allerbelangrijkste van de hele campagne. Wat dit inhoudt? Vertel over dingen waar jouw passie ligt, gecombineerd met dingen die jouw lezers interessant vinden. Bijvoorbeeld door een grappig plaatje te plaatsen, waar ze zichzelf in kunnen herkennen. Sowieso werkt beeld beter dan tekst. Steek dus liever wat meer tijd en geld in het maken van een vette video van jouw idee, dan dat je mensen alleen met tekst probeert te overtuigen. Door een call-to-action toe te voegen, leid je je publiek direct naar je doel. Vaak is dit zo makkelijk als iemand vragen om op jou te stemmen. Kijk hierbij wel uit dat je niet te commercieel overkomt, want dit vindt niemand leuk.

Teamwork

Met een Kickstarter project start je letterlijk vanaf het begin en dat is niet niks. Zorg dat je dit niet alleen hoeft te doen door een team samen te stellen, op wie je kunt bouwen en onder wie je de taken kunt verdelen. Kijk waar iedereens sterke en zwakke punten liggen en bepaal zo hoe je het aan gaat pakken.

Young entrepreneur looking through the window in the office on a sunny day, he's holding the mobile phone waiting for an important call - BOOK COVERS IN THE BACKGROUND HAS BEEN MODIFIED.

Netwerken

Begin op tijd met het uitbreiden van jouw netwerk. Praat met mensen uit je vakgebied of vertel je ideeën door aan vrienden en familie. Zo heb jij vanaf dag één al een netwerk om op terug te vallen. Deze mensen zullen jouw merk enthousiast doorvertellen (want dat deed je ook bij hen) en je aan je eerste klanten helpen. Uit daarbij je waardering naar deze mensen door ze te betrekken bij wat je doet. Tenslotte kun je slim netwerken door te gaan samenwerken. Bijvoorbeeld door een ander concept te vernoemen in je campagnes of te linken naar een berichtje op andermans website. Zolang het maar relevant blijft voor jouw doelgroep.

Financiën

Hoe je normaal gesproken geen inzicht krijgt in het financiële plaatje van een net opgezet project, ligt dit keer alles open en bloot op tafel. Zie dit als een uitdaging om de volle 100% uit de mogelijkheden te halen. Wat hierbij helpt is voorbereiding. Wanneer jij maanden van tevoren al weet hoe jij het gaat aanpakken, zal het moment suprême een stuk minder zenuwslopend worden.

Spreek mensen aan en durf het net even anders aan te pakken dan anderen. Geen twijfel dat jouw Kickstart een succes gaat worden.

When you launch a crowdfunding campaign, everyone can see if you’re successful or not. Make this your motivating factor.