De generatie-kloof

Ja, het klinkt misschien een beetje zwaarbeladen, maar toch lijkt het een generatie-dingetje te zijn. Waar onze ouders volop in het proces van auto-adoptie zaten, lijkt het dat wij er langzaamaan een beetje van af zien. Niet omdat we auto’s niet leuk vinden, integendeel. Nee, de toenemende drukte, zowel in de stad als in onze eigen levens lijkt te eisen dat we op een later moment pas overgaan op de aanschaf van een eigen auto. De doelgroep 18 t/m 25-jarigen is zowel bij nieuwe auto’s, als bij occasions veruit de kleinste. Respectievelijk 2% en 5%.

Het komt zelfs voor dat men helemaal geen auto meer koopt. Niet in de laatste plaats omdat het natuurlijk een grote uitgave is, maar ook omdat het – vooral in de grote steden – bijna onnodig lijkt te zijn. De huidige generatie millennials rijdt graag auto, maar er een kopen is een ander verhaal. We zijn druk met onze studie, het maken van carrière en het vinden van een goede woning; zaken die hoger gerangschikt zijn op ons lijstje der prioriteiten dan ‘de aanschaf van een auto’. We willen het wel, maar de stap om een auto te kopen is groot.

Een auto kopen is niet zonder risico

Natuurlijk, dat is een beetje doemdenken, maar toch is het iets om bij stil te staan. De aanschaf van een auto brengt namelijk een hoop randzaken met zich mee. De grootste is misschien wel de financiële speelruimte. Vaak is het zo dat iemand een eerste auto koopt en deze uit pure noodzaak koopt – voor ’t werk of wegens verhuizen. Hier kleeft een vervelend gevolg aan vast: je moet roeien met de riemen die je hebt (op dat moment).

Als gevolg daarvan koopt men dus vaak een auto die niet direct hun eerste keus zou zijn, maar wel binnen ’t budget past. Zo hebben ze toch een auto (en is de noodzaak opgelost), maar is het niet bepaald de meest slimme koop die ze doen. Zo is een extreem goedkope auto vaak alsnog heel duur door allerlei reparaties. De luxe van een nieuwe auto is niet direct voor iedereen weggelegd. Een tweedehandse auto is voor de hand liggend, maar ook dan weet je vaak niet hoe ermee om is gegaan. Is de vorige eigenaar eerlijk over ’t gebruiksgedrag? Is het onderhoud goed uitgevoerd? Allemaal zaken die je dient te overwegen.

seat man man 3

Do you travel

Toch willen we een auto, dus wordt er gezocht naar een alternatief

Zoals we eerder al aangaven is het bezitten van een auto een prettige bijkomstigheid. Een auto kopen is natuurlijk een grote stap. Daarnaast is het niet je eerste uitgave wanneer je nét bent afgestudeerd en zoekt naar een baan. Met andere woorden: je wilt je kostenplaatje zo laag mogelijk houden. In één keer al je spaargeld investeren in een auto is dus niet echt handig. Laten we dat uitstellen totdat alles een beetje op rolletjes loopt en je verder geen noodzakelijke kosten meer hebt.

Waarom een auto leasen in plaats van kopen?

Om je een goed alternatief te bieden, is er de mogelijkheid om een auto te leasen. Seat doet dit bijvoorbeeld door middel van het SEAT Private Lease aanbod. Een manier om een nieuwe(!) auto te rijden, zonder in één klap een grote zak geld te moeten neerleggen. Zo tackle je het probleem van een occasion én weet je zeker dat je een auto rijdt die naar wens is. Makkelijker kan bijna niet. Via de website kun je eenvoudig berekenen hoeveel jij maandelijks betaalt voor bijvoorbeeld een Ibiza.

Als je gebruikmaakt van SEAT Private Lease, dan spreek je een vast bedrag per maand af. Dit bedrag omvat btw, allrisk autoverzekering, wegenbelasting, schadeverzekering inzittenden, ongevallenverzekering inzittenden, vervangend vervoer na 24 uur, pechhulp in Europa, onderhoud en reparatie bij de merkdealer. Deze constructie is zodanig ingestoken dat je enkel zelf de brandstof moet betalen, naast het vaste maandelijkse bedrag dat jouw contract omvat. Geen haken en ogen en zeker geen onaangename verrassingen.

Wanneer is een lease auto rendabel?

Juist omdat wij zoveel extra zaken moeten doen in de hedendaagse maatschappij, is het verlagen van je zorgen een belangrijk aspect. Waar je voorheen bij lease-contracten alsnog een aantal zaken zelf moest regelen, is er met deze aanpak een hoop eenvoud tot stand weten te brengen. Het lijkt te simpel voor woorden, maar dat is het dus ook daadwerkelijk.

Je kiest een auto, bepaalt het aantal km dat je jaarlijks wilt rijden en de looptijd van je contract. Daarna resteert enkel de betaling van dit bedrag én je tankbeurten. Met andere woorden: eenvoudiger autorijden is bijna niet mogelijk. Zo heb je de beschikking over een nieuwe auto en hoef je je niet druk te maken over bijkomende kosten. Het is de meest voordelige situatie die er bestaat wanneer je niet van plan bent in één keer enkele duizenden euro’s te betalen om een auto te kopen. Wat ons betreft beslist het overwegen waard dus.