1. Creëer je eigen geluk

De gelukkigste mensen zijn niet de knapste of de rijkste, maar de mensen die hun eigen happiness creëren. Je kunt enkel gelukkiger zijn door jouw geluk op nummer #1 te zetten. Maak het een prioriteit. Door altijd alles maar voor anderen te doen, vergeet je soms jezelf.

2. Omring jezelf met de juiste mensen

Geluk is besmettelijk. Omring jezelf daarom met positieve mensen. Zo leer je mensen vertrouwen, bouw je een hechtere band op en het is gewoon veel gezelliger. Omgaan met negatieve mensen heeft het tegenovergestelde effect – zij halen jou namelijk naar beneden. Door jou bij hun ‘clubje’ van medelijden en negatieve uitspraken te halen, voelen zij zichzelf beter. Go positive!

3. Slaap genoeg

Het klinkt stom, maar slaap is een ontzettend belangrijke factor voor geluk. Door te slapen laden je lichaam en geest op, dit resulteert in een verbeterde stemming, betere focus en meer zelfbeheersing. Wanneer je onvoldoende slaap krijgt heb je minder energie, aandacht en een slechter geheugen. Dit is de reden waarom mensen, die streven naar een zo gelukkig mogelijk leven, voldoende slapen. Heb je voldoende slaap maar ben je nog steeds moe, dan komt dat mogelijk hierdoor.

slapen-gelukkige mensen-verliefd koppeltje-jongen en meisje-MAN MAN

4. Leef in het moment

Het is ontzettend lastig om in het moment te leven, met alle verleiding die we tegenwoordig hebben. Los van je telefoon en laptop zijn er tal van zaken die ons vandaag de dag uit het moment halen. Toch zul je moeten proberen om het moment te omarmen, dit is de enige manier om waar geluk te creëren. Om jezelf te helpen in het moment te leven zul je de volgende twee dingen moeten doen: Ten eerste, moet je jouw verleden laten voor wat het is. Door in het verleden te blijven hangen, kun je geen stappen zetten naar de toekomst. Ten tweede: accepteer dat de toekomst onzeker is. Je kunt niet alles bepalen en met jezelf druk maken los je niets op.

Worrying is like paying a debt you don’t owe. – Mark Twain

5. Leer van jezelf te houden

We hebben over het algemeen geen moeite met het zien en bewonderen van andermans kwaliteiten, maar het kan wel eens moeilijk zijn om onze eigen kwaliteiten te waarderen. Leer te accepteren wie je bent en waardeer je sterke punten. Onderzoek heeft aangetoond dat wanneer mensen hun kwaliteiten omarmen, zij sneller geneigd zijn de juiste keuzes te maken, je minder snel dingen uitstelt en dat je daarnaast een betere geestelijke gezondheid ontwikkelt.

6. Waardeer wat je hebt

De tijd nemen om te beseffen waar je dankbaar voor moet zijn is niet alleen het “juiste” ding om te doen. Het verbetert ook je humeur. Waardering vermindert het stresshormoon cortisol met 23 procent. Dit zorgt ervoor dat je energieker bent, een betere fysieke gesteldheid hebt en over het algemeen positiever in het leven staat.

gelukkige mensen-hardlopen-sporten-MAN MAN

7. Beweeg

Wanneer je beweegt komen er neurotransmitters vrij, die ervoor zorgen dat je hersenen kalmeren. Dit houdt je impulsen onder controle. Het blijkt dat deze stoffen al bij 10 minuten beweging vrijkomen. Daarom is het verstandig om gedurende lunchpauze een korte wandeling te maken en om ’s ochtends of ’s avonds te gaan trainen of in elk geval in beweging te komen. Een klein beetje beweging loont al enorm.

8. Vergeef wel, maar vergeet niet

Fool me once, shame on you; fool me twice, shame on me.

Gelukkige mensen leven bij dit gezegde. Het heeft namelijk geen zin om wrok voor iemand of iets te koesteren. Dit zou er enkel voor zorgen dat je zelf ongelukkiger wordt door de stress die het je oplevert en de gedachte op wraak of erger. Vergeven is echter het ander uiterste. Mensen die jou iets dusdanig ergs hebben aangedaan verdienen het niet om jouw vriend te zijn. Voorkom dus dat je geen tweede of derde keer teleurgesteld wordt, door jezelf niet meer met deze persoon in te laten.

9. Wees open over je gevoel

Je gevoelens onderdrukken en voor jezelf houden voelt niet alleen slecht, het is ook daadwerkelijk slecht voor je. Door over je gevoelens te praten verbeter je jouw stresslevel en stemming. Daarnaast kan je ontzettend down worden, wanneer je alles opkropt en met niemand deelt.

Gelukkige mensen-eigenschappen-praten-twee vrienden-aan het water zitten-MAN MAN

10. Focus je op wat je wel kunt veranderen

In plaats van jezelf bezig te houden met zaken waar je niets aan kunt doen, focus je op dingen waar je daadwerkelijk invloed op hebt. Helaas nemen we onze fouten of negatieve zaken voor lief, terwijl we hier wel degelijk wat aan kunnen doen. Het is belangrijk dat jij zelf stappen onderneemt. Heb je last van je schouder, ga trainen. Spreek je slecht engels, pak een boek en ga het leren. Eet je ongezond, spreek met jezelf af dat je zes dagen van de week gezond kookt. Het enige verschil is dat gelukkige mensen actie ondernemen en ongelukkige mensen bij de pakken neer gaan zitten.

11. Heb een growth mindset

De belangrijkste houdingen van mensen vallen in tweeën te delen: een fixed en een growth mindset. Een fixed mindset  is simpel gezegd dat je gelooft dat je bent wie je bent en dat je dit niet kunt veranderen. Dit leidt tot problemen op het moment dat je wordt uitgedaagd, want alles wat moeilijk lijkt kan dan hopeloos en overweldigd aanvoelen. Mensen met een growth mindset daarentegen geloven dat ze met de juiste inzet dingen kunnen bereiken die ze voorheen niet konden. Dit maakt hen gelukkiger, omdat zij beter zijn in het omgaan met uitdaingen. Ze presteren ook beter dan degenen met een fixed mindset, omdat zij uitdagingen omarmen, ze behandelen deze als kansen om iets nieuws te leren.