Niemand wordt blij van een bierbuik. Toch ligt hij op de loer. Naarmate we ouder worden verliezen we spiermassa. En dit verlies gaat gepaard met een toename in vetmassa. Huilen. Gelukkig hebben onderzoekers van Harvard recent een onderzoek gepubliceerd waarin ze beschrijven wat de beste manier is om van dit randje af te komen.

Daarvoor kan je hardlopen wat je wilt, maar dit gaat zeker niet het meest effectief zijn. Cardio is top voor de conditie van het lichaam, maar het verbranden van vet gaat vele malen sneller wanneer je jezelf vestigt in het krachthonk.

bierbuik-1

Harvard’s hoogleraren analyseerden ruim tienduizend gezonde mannen van veertig jaar en ouder. Twaalf jaar lang. En wat bleek: mannen die dagelijks minstens twintig minuten krachttraining deden, ontwikkelden in deze periode vijftig procent minder buikvet dan de heren die enkel cardio deden. Kleine kanttekening: mannen die zowel cardio als kracht deden, hadden  nog minder last van een spekkig buikje.

Een logische uitkomst, aangezien je door krachttraining spieren behoudt en opbouwt en dus geen ruimte biedt aan vet. Met cardio bouw je geen spier op, dus krijgt lichaamsvet vrije weg. Wacht, er is meer.

Door krachttraining nemen spieren op langere termijn zuurstof op en zuurstof opname is nodig om vet te verbranden. Dankzij een hogere dosis aan zuurstof maakt je lichaam mitochondriën aan – de energiecentrales van het lichaam. Hoe meer je daarvan hebt, hoe meer je lichaam vet verbrandt als brandstof. En dan word je slanker. En heb je minder kans op hart- en vaatziekten.

bierbuik-2

Krachttraining zorgt er tevens voor dat niet alleen tijdens je training calorieën worden verbrand. Zelfs 48 uur na je workout verbrand je lichaam nog meer calorieën dan dat het doet bij iemand die geen krachttraining doet.

Op basis van de resultaten raden onderzoekers aan om dagelijks minstens twintig minuten aan krachttraining te doen. Let wel: je hebt geduld nodig. Het kan maanden duren voordat je iets van resultaat ziet. Uiteraard speelt voeding hier een belangrijke rol in. Lees daarvoor het onderstaande artikel.