Drie jaar na de release van Destiny in 2014 presenteerde Bungie onlangs de opvolger van hun geweldige game. Nieuwe avonturen, personages, werelden en eeuwige glorie zijn ons opnieuw beloofd in volgens menig dé game van het najaar. Wij namen we de kersverse shooter onder de loep.

Meet Ghaul

Je begint te spelen nadat je uit een van de drie Guardians kiest. De Titan vinden we een bad-ass, dus wij gaan voor hem. Natuurlijk is er net als voorheen ook te kiezen uit de Warlock en Hunter. Deze Guardians zijn een soort ‘super humans’ met special powers. Komen we zo even op terug.

Samen met de Titan word je direct in het diepe gegooid en sta je, nadat je al schietend probeert te vluchten, al snel tegenover bad-guy Ghaul. Geen klein ventje en de leider van de Cabal, welke de Aarde aanvallen en alles waar je eerder in Destiny voor hebt gewerkt vernietigen. Weg is al je harde werk. Ghaul is gekomen voor de Traveler, welke het licht, en daarmee de kracht van de Guardians verzorgt. Ghaul geeft je een pak slaag, steelt het licht en even later is de Titan niet meer zo ‘super’. Dat vinden we helemaal niet leuk en dus hebben we meteen een nieuw doel, namelijk Ghaul en zijn nare vriendjes verslaan. Je eerste missie: het terugvinden van het licht.

Destiny-2 - review

Tijdens de campaign vlieg je een aantal keer van planeet naar planeet, ontmoet je bekenden en maak je nieuwe vrienden. Cayde-6 help je uit de brand, Zavala en Ikora kunnen de Guardian opnieuw goed gebruiken en daarnaast spreek je met nieuwkomer Hawthorne. De personages komen, ten opzichte van Destiny, wat meer tot leven en zijn belangrijker geworden. Een minder sterke nieuwkomer is Failsafe. Een AI welke iets te veel flauwe opmerkingen maakt, die je naar ons idee na twaalf keer wel genoeg hebt gehoord.

De beleving is mede dankzij nieuwe werelden intenser dan in de voorganger. Vanuit de Orbit, de map in Destiny, kies je de gewenste bestemming en off you go. Hier is naast de campaign ook te zien waar je zogenaamde ‘adventures’, zoekacties, en andere missies kan vinden. De Lost Sectors, Region Chests en Public Events kosten tijd, zijn leuk en belonend. Zit je campaign erop? Dan heb je dus nog meer dan genoeg te doen. Een fijn aspect van Destiny 2.

Destiny 2 - titan - review

Crucible

Ben je het Red Army van Ghaul een beetje zat? Vroeg in de game wordt de Crucible vrijgespeeld, de player vs. player modus. De Crucible bevat zowel bestaande als nieuwe spelmodi, waar voor iedere gamer wat tussen zit. De matches kennen een kleine verandering, er wordt namelijk 4vs4 gespeeld in plaats van 6vs6. De Crucible blijft één van de belangrijkste en sterkste onderdelen van Destiny, juist omdat er zoveel mogelijk is.

Bungie weet dat het vele gamers om endgame gaat. Natuurlijk is de campaign de moeite waard, maar wanneer deze is voltooid gaan we pas echt achter de beloofde glorie aan. Het verzamelen van vette gear en wapens begint. Je wilt groter, beter en meer. Hier lijkt voor Bungie opnieuw de focus te liggen. Er komen veel activiteiten vrij, waarin spelers zich kunnen bewijzen tijdens nieuwe missies en quests om exotische wapens vrij te spelen. Ook kan men binnenkort aan de slag met de Raid, een spelmodi welke nog niet beschikbaar is.

Een schepje er bovenop

Destiny 2 speelt ontzettend fijn weg. De game is vloeiender dan de vorige versie en zit boordevol content. Er zitten prettige veranderingen in wat betreft de gameplay, waaronder het verbeterde reizen tussen werelden en de Orbit. Na een voltooide missie blijf je op dezelfde plek in plaats van direct teruggezet te worden in de Orbit. Een kleine verandering met een zeer gunstig effect. Daarnaast zijn clans geïntegreerd en de UI en laadtijden verbeterd.

Er zijn helaas enkele abilities van de Guardians verdwenen, maar dit wordt naar ons idee meer dan goed gemaakt met de nieuwe super abilities. De Guardians konden al uit de dood opstaan, echter heeft Bungie er een schepje bovenop gedaan. De Titan krijgt er nu een paars verlicht schild bij welke naar vijanden te gooien is. De Hunter is voorzien van de Arc Staff en lijkt onder stroom te staan. Last but not least de Warlock, welke een vurig zwaard oproept via Dawnblade. Een hele vette toevoeging aan de Destiny serie waar wij alleen maar blij van kunnen worden.

Ondanks de aangename veranderingen en verbeterde campaign in de nieuwe game, is deze net zoals in de voorganger niet Destiny’s sterkte punt. Ook zitten we vast aan dezelfde vijanden: de Fallen, Hive, Vex, Cabal en Taken. Het was leuk geweest als er na jarenlang Destiny nieuwe bad-guys bij kwamen kijken.

Destiny 2 zal continue worden geupdate en kleine foutjes of ongewenste veranderingen zullen misschien nog wel verdwijnen. De kans is groot dat er opnieuw talloze DLC’s uitgebracht gaan worden.

destiny 2 - titan - review

Go play!

In de nieuwe shooter zien we absoluut terug dat Bungie de afgelopen jaren veel moeite heeft gestoken in zijn Destiny. Op veel vlakken is de game verbeterd ten opzichte van zijn voorganger. De werkelijke ervaring is te vinden in de endgame van Destiny 2, waar we hopelijk de komende jaren weer zoet mee zullen zijn. Wij hebben erop los gespeeld. Het voelt levendig aan en er zal nog veel meer te doen zijn. Gaat nummertje 2 net zo goed worden als 1? Dat durven we niet te zeggen. Of wij Destiny 2 de moeite waard vinden? Absoluut, wij zijn fan!