1. Zorg voor een goede voorbereiding

Een goede voorbereiding begint met een goede planning. Stippel je planning een week van tevoren uit. Hierdoor is het voor jou overzichtelijk wanneer je naar de sportschool gaat en wat je in die week gaat eten. Zo kun je effectief naar je doelen toewerken.

2. Gespierde mannen skippen nooit het ontbijt

Je hebt het waarschijnlijk meerdere malen gehoord; het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Of het nu een kom havermout met fruit is of een broodje met gerookte zalm en eieren. Het maken van een goed ontbijt is van essentieel belang om je dag goed te beginnen. Met die graangreep die je onderweg naar werk eet ga je het helaas niet redden.

Foto via
Foto via

3. Stel een alarm in

Nee, zij stellen hun alarm niet enkel in om hun ochtendsessie uit te voeren. Uit een recentelijk onderzoek, dat in het Journal of Healthy Psychology is gepubliceerd, blijkt dat je hersenen worden getriggerd om een bepaalde actie uit te voeren na het horen van een bepaald geluid. Zo stellen zij ook bijvoorbeeld een uur voordat zij moeten trainen of wanneer zij een proteïne shake moeten drinken een alarm in. Niet bekend met proteïne shakes? Geen probleem. Dit is namelijk alles wat jij moet weten over proteïne shakes.

4. Er wordt nooit een rustdag gehouden

Dit betekent niet dat je dagelijkse intensief moet sporten. Echter bedoelen we dat een bepaalde vorm van dagelijkse sportactiviteiten moeten worden uitgevoerd. Het is belangrijk om elke dag in beweging te blijven. Dit verhoogt niet enkel het calorieverbruik, maar ook voor een sneller herstel van intensieve sportsessies. Doe bijvoorbeeld aan yoga of zwemmen op een dag als deze.

routines-gespierde mannen-sporten-MAN MAN
Foto via

5. Doelen worden opgesteld en aangepast

Stel doelen voor jezelf op, zodat je voor jezelf duidelijk hebt wat je moet nastreven. Indien je dit doel hebt behaald betekent dit niet dat je klaar bent. Pas de gestelde doelen aan en werk naar een nieuw doel toe.

6. Maak gebruik van teamwork

Men is snel geneigd om gewoontes en gedrag over te nemen van personen waarmee je veel tijd doorbrengt. Omring je met vrienden die je steunen in het sporten. Dit kan in de vorm van een groep-chat waarin jullie workouts en maaltijd recepten met elkaar delen of doe aan een teamsport waar je door de groepstrainingen meer plezier krijgt in het sporten.

7. Train met zware gewichten

Wanneer je met zware gewichten traint, zorgt dit ervoor dat er meer spiervezels worden gemaakt. Oefeningen als deadlifts, squads en bankdrukken werken hier goed bij. Naast het opbouwen van spiermassa verbrand je daarentegen ook meer calorieën. Step up your game, buddy.

Foto via
Foto via

8. Drink minder bier

Dit is waarschijnlijk niet iets waar je niet op hoopte. Echter dien je jezelf hieraan te houden wanneer je van je afgetrainde lichaam wilt blijven genieten. Drink daarentegen meer water. Dit is een effectieve manier om een “vol” gevoel te krijgen waardoor je minder gaat eten (erg nuttig wanneer je wilt afvallen). Maar het belangrijkste is dat het je metabolisme een boost geeft.

Het is verstandig om jezelf voor en na een trainingssessie te wegen. Je komt erachter hoeveel gewicht je bent verloren en dit moet vervangen worden met het dubbele gewicht aan water. Hier heb je een voorbeeld, stel: je woog voor de training 75 kg, na de training 74,5 kg en dronk tijdens de sessie 500 milliliter water. Dit betekent dus dat je een kilo bent afgevallen en dit gewichtverlies moet je aanvullen door het drinken van twee liter water.

9. Rust voldoende

Voldoende uitrusten is wellicht een van de meest belangrijke dingen om fit te blijven. Je hebt minimaal zeven uur aan slaap nodig om de beste sportresultaten te behalen. Stop je smartphone of tablet een uur van tevoren weg wanneer je wilt gaan slapen. Hierdoor wordt je niet meer getriggerd door het blauwe licht van je smartphone en kan jouw lichaam rustig in slaapmodus overgaan.

10. Maak je hoofd leeg

Maak je hoofd leeg van negatieve gedachtes. Dit soort gedachtes kunnen namelijk invloed hebben op je sportprestaties. Zo kunnen je spieren minder snel herstellen en voelen workouts zwaarder aan.

Implementeer deze tien dagelijkse routines van gespierde mannen en haal het beste uit jezelf. Dat doe je onder andere door workout hacks.