Elke avond voor het slapen gaan beloof je jezelf weer: morgen ga ik er vroeg uit en heb ik een productieve dag. Vol goede moed zet je de wekker om 07:00 want je hebt jezelf voorgenomen te gaan hardlopen/fitnessen/studeren/werken. De volgende ochtend is dat wakker worden toch zwaarder dan 300kg squats, blijf je eindeloos snoozen en wanneer je eindelijk uit je bed komt baal je van jezelf. Klinkt vrij bekend, toch? De reden waarom jij ’s ochtends je bed niet uit kunt komen en je dag niet productief start, kan onder andere liggen aan  je ochtend-ritueel. De volgende dingen moet je voor NIET doen wanneer je net wakker bent:

mad men sleeping productief

1. Snoozen

Het is zo verleidelijk. Nog vijf minuutjes. Maar van die vijf minuten extra ga jij je niet fitter voelen. Integendeel. Doordat je snoozed kom je opnieuw in een diepe slaap. Deze slaapcyclus kun je niet geheel afmaken waardoor je helemaal drama wakker wordt. Check hoeveel slaap je nodig hebt en ga eerder naar bed indien nodig.

2. Opgerold blijven liggen

Oké, je hebt de verleiding om te snoozen weerstaan en je bent wakker. Zorg er nu voor dat je jezelf zo groot/lang mogelijk maakt, ofwel uitrekt. Wanneer je ’s ochtends rekt (en dit begint al wanneer je nog in bed ligt) bouw je zelfvertrouwen op voor de gehele dag. Dus niet eindeloos in die foetus houding blijven liggen, hoe lekker dit ook is.

don draper sleeping man man

3. Je bed niet opmaken

Ach, vanavond kruip ik er toch weer in, dus waarom zou ik nu dat nest opmaken? True. Toch moet je ’s ochtends meteen je bed opmaken. Vooral als je werkt/studeert aan het bureau in je slaapkamer. Doordat je bed netjes is opgemaakt, is je kamer meer geordend, wat leidt tot meer rust in je hoofd. No ritalin needed. Hierdoor kun je je beter focussen op de taken die je gepland hebt staan. Maak er een gewoonte van.

4. Je mail checken

Waarschijnlijk slaap je (net als iedereen) met je telefoon naast je, of op z’n minst binnen handbereik. Het is daardoor gemakkelijk om de ochtend te beginnen met het checken van je telefoon. Wanneer je Facebook en Instagram hebt gehad begin je hoogstwaarschijnlijk je mail te checken. Niet doen. Altijd zullen er (onaangename) verrassingen zijn waar je op dat moment toch nog niks aan kunt doen. Je bent immers nog niet op je werk. Doordat je direct je email checkt zul je nooit ontspannen aan de dag beginnen.

checking email in bed man man

5. Jezelf klaarmaken in het donker

Om de pijn van het vroege opstaan een beetje te verzachten laat je de lichten uit en de gordijnen dicht. Dit lijkt comfortabeler, maar wanneer jij je dag productief wilt starten zul je toch echt die lampen aan moeten doen en de gordijnen open moeten slaan. Ons lichaam is namelijk ontworpen om te reageren op licht. Wanneer het donker blijft zal het lichaam langer in de ‘slaapmodus’ blijven en zal het wakker worden langer duren.

6. Koffie drinken

Ja, je leest het goed. Stop met koffie drinken ’s ochtends. Nu horen we je zeggen: maar ik kan m’n dag niet beginnen zonder een kop koffie. Je lichaam maakt tussen 08:00 en 09:00 ’s ochtends de grootste hoeveelheid cortisol (stresshormoon) aan. Dit stresshormoon voorziet jou van energie. Daarom kun je het beste hierna starten met koffie drinken (09:30). Wanneer je hiervoor zal starten met koffiedrinken zal je lichaam minder cortisol aanmaken in de ochtend. Je creëert dus je eigen probleem.

harvey specter coffee man man