In korte tijd heb je een behoorlijk steady positie opgebouwd op de afdeling. Je werkt hard, doet je ding. Net als iedereen dus. De lat op kantoor ligt hoog, maar die van jou ligt nog vele malen hoger. Jij probeert boven de grijze massa uit te stijgen. Echter is het de taak van de managers en directie om te zien wie de MVP’s (most valuable players) van de afdeling zijn en wie eigenlijk hogerop zouden moeten zitten. Het is belangrijk dat deze snel toehappen wanneer ze een potentiële topper zien en niet tot maanden na het goede afgeleverde werk wachten. Want dan ben jij al met de noorderzon vertrokken naar de concurrent. Managers opgelet, zie je een werknemer die voldoet aan deze punten? Onderneem dan actie. En beschik jij over de volgende punten, maar wordt je niet gewaardeerd op het werk? Wordt het dan geen tijd om verder te kijken?

1. Je zegt niet enkel wat men wil horen

Ga jij niet blindelings met de visie van je manager mee? Nee? Mooi. Leiders zoeken en hebben personeel nodig die vragen stelt, bekritiseren en verder kijken dan enkel hun loonstrookje. Ze zijn op zoek naar nieuwe mogelijkheden voor het bedrijf. Wees de werknemer die initiatief toont en durf eerlijk te zeggen wat je denkt. Ook al is dit niet de mening van je manager. Je laat hiermee zien dat jij je comfortabel genoeg voelt om je mening te geven en je op zoek bent naar nieuwe kansen.

2. Je geeft van nature al leiding

Een leidersrol innemen heeft niet enkel te maken met de titel die je opgelegd krijgt. Wees een natuurlijke leider. Echter is dit is niet voor iedereen weggelegd. Je voelt je verantwoordelijk, wordt gerespecteerd door je collega’s en motiveert en inspireert deze. Je bent zelf productief, maar kijkt ook naar samenwerkingen. Dit is een gouden combinatie die jou onderscheidt van je collega’s.

man man promotie

3. Je bent zelfbewust

Het sleutelwoord van succes. Of je nou ondernemer of werknemer bent, zelfbewust zijn is essentieel. Het gaat om weten wat je nodig hebt, waar je goed in bent en belangrijk: waar je niet goed in bent. Werknemers die weten wat hun specialiteiten zijn en wat hun doel is in de onderneming moet je koesteren. Werknemers: bepaal voor jezelf wat je persoonlijke doel is, waar je goed in bent en welke rol jij vervult en kunt gaan vervullen in de ondernemingen.

4. Je hebt hart voor de zaak

Hier wordt het kaf van het koren gescheiden. Je hebt de werknemer die netjes op tijd naar kantoor is, gaat lunchen wanneer het lunchtijd is en om 17:00 zijn werk laat vallen en niet snel genoeg de deur uit kan zijn. Deze persoon doet z’n werk en laat het daarbij. Nu is er de werknemer die de onderneming als zijn eigen beschouwd. Hij heeft hart voor de zaak, wil alles weten en doet meer dan dat zijn functieprofiel hem verteld. Met personeel als dit wordt een onmisbare fundatie voor het bedrijf gecreëerd die is opgebouwd uit passie en vertrouwen.

man man promotie

Staan deze kenmerken jou op het lijf geschreven, maar zit er voor jou geen verdere groei in het huidige bedrijf waar je werkt? Misschien moet je het eens verderop zoeken.